Temps difícils per a la música

En una de les últimes entregues per aquest bloc, finalitzava dient que ‘les últimes generacions són les que més difícil ho tenen per continuar com van fer totes les anteriors’. Tot i que la gent gran seguim compartint tot el nostre bagatge i les nostres experiències amb els més joves, realment ho tenen molt complicat en el panorama musical actual.

Els temps han canviat moltíssim les coses que nosaltres coneixíem. L’evolució tecnològica ha posat a les nostres mans artefactes impensables quan nosaltres érem joves, molt especialment per als músics que, com jo, ens ha agradat sempre tot el que envoltava a la producció musical.

Avui dia amb un ordinador, una targeta d’àudio i una miqueta de gust i d’idea musical podem fer el que abans només podíem fer en un estudi professional. Tenim seqüenciadors com Cubase, Logic o Pro Tools, entre molts altres, que són veritables estudis virtuals on tenim a les nostres mans infinites possibilitats, amb accessoris que abans ens haguessin costat una fortuna, com ara racks amb centenars de equalitzadors, compressors, efectes, … En definitiva, les noves tecnologies ens ofereixen una infinitat d’opcions de software mentre que antigament havíem d’invertir en comprar-les físicament i aprendre com utilitzar-les per a cada tipus d’instrument i veu.

Realment hem guanyat un munt de possibilitats digitals, però hem perdut completament l’escola del so analògic i tot el que l’envoltava. Personalment opino que aquesta evolució tecnològica ha fet molt de mal a la música.

Abans, les gravacions eren tot un treball d’equip. Recordo els estudis amb unes sales de gravació immenses on havíem de posar separadors perquè, de vegades, gravaven vint músics alhora i havíem de separar les seccions de vents, percussions, bateria, cordes. Era tot un plaer tocar amb músics de primera divisió, en viu i en directe. Músics que durant tot l’any tenien feina en l’estudi encara que paral·lelament tinguessin altres grups o orquestres o que toquessin en sales de festes.

En aquella època, tots els grups i artistes tenien, almenys, una producció a l’any, que després s’encarregaven les discogràfiques de treure-la al públic dosificant la seva entrega, primer amb singles i amb discos de dos temes perquè les ràdios les punxessin .

Hi havia una infinitat d’artistes que cada any tenien el seu públic esperant nous temes. La música sonava en totes les emissores de ràdio, feien entrevistes als famosos amb els seus nous treballs. Fins i tot alguns locutors es van fer famosos per portar després de l’entrevista a l’artista a les discoteques de moda a signar discos. Existien clubs de fans que seguien els artistes i omplien qualsevol esdeveniment relacionat amb l’artista.

Amb això vull dir que tot formava part d’un procés lògic. Hi havia un fil continu, des de la gravació a la presentació i promoció. Era un sistema que funcionava molt bé. Els estudis, els productors i els músics no paraven de treballar. Però avui en dia tot això ja s’ha acabat.

La tecnologia ens va portar els samplers, mòduls de so que reprodueixen instruments reals, fins i tot pots ‘samplejar’ a qualsevol músic i tenir el seu instrument en el teu mòdul. Tocat pel millor músic del món!

Els samplers han aconseguit reduir infinitament els costos de les produccions, però també ha aconseguit acabar amb aquelles sessions inoblidables de gravació, on podies aprendre de qualsevol company sempre coses noves i, sobretot, del tracte personal amb els músics. Érem una gran família que abrigallàvem als que començaven, oferint-los l’honor de tocar amb grans mestres. Tot perdut.

No critico l’evolució. Jo mateix he fet un munt de projectes formant al jovent en les noves tecnologies, però a la meva manera. Com deia el meu fill, ‘en blanc i negre’. I dic a la meva manera perquè dins d’aquestes formacions no només els ensenyava la informàtica musical sinó també la part analògica. Pots tenir un bon ordinador però si no saps com posar un micro per a cada instrument evidentment no sonarà com cal. És el que a ells els hi falta aprendre. Informàticament la joventut ja neix amb cromosomes digitals, és impossible posar-se a la seva altura, però realment es donen compte que aquesta part analògica és importantíssima, i que si la uneixen amb els seus coneixements digitals, poden potenciar molt les seves produccions.

Quan dic que són temps difícils és perquè ho són. Avui dia la majoria d’estudis de gravació han hagut de tancar, les discogràfiques ja no assumeixen els costos de la producció. Entenc que si no es venen CDs és impossible invertir els diners si no els pots amortitzar. Avui surt una producció que t’ha costat una inversió tirar-la endavant i demà està piratejada a internet. No només la producció, també la caràtula i la serigrafia del CD.

I aquest és el lloc on ens està portant l’evolució musical. La gent escolta els temes en format mp3, de manera que cada tema pot pesar 2 megues, mentre que el mateix tema al CD són setanta megues. Evidentment no sona igual. De què serveix fer una bona gravació?

Estem perdent la cultura i el gust musical, tant el públic com les discogràfiques, les quals ja no donen importància a la qualitat de la producció. Quan sento coses inaudibles que tenen centenars de milers de reproduccions a les xarxes socials no dono crèdit i em sento inútil. Ni volent podria jo fer-ho tan malament. Enteneu que em desmoralitzi, i encara més quan escolto veritables obres d’art musicals que passen sense pena ni glòria.

Les noves generacions tenen un panorama per davant que em sembla bastant descoratjador, estan perdent tota aquesta cultura musical que tant cultivàrem antany. Amb el canvi de segle, les possibilitats de fer coses importants en el món de la música són cada vegada són més minses.

Què ens espera en el futur als músics?