Els premis “Nina Alexandrovna Dudarova 2019” van reconèixer la tasca de diferents persones i institucions en la promoció de la llengua romaní a Catalunya

El passat 5 de novembre, Dia Internacional de la Llengua Romaní, l’organització Terne Roma va premiar el Programa del Poble Gitano i de la Innovació Social, la Fundació Privada Pere Closa, a Juan de Dios Ramírez Heredia i a Ignasi-Xavier Adiego per la seva tasca en la promoció i visibilització de la llengua romaní a Catalunya.

El 3 de novembre de 2015, durant la Conferència General de la UNESCO, es va proclamar el 5 de novembre Dia Internacional de la llengua Romaní. La UNESCO es va comprometre a “treballar per crear les condicions que garanteixin que la llengua romaní segueixi viva, que es parli i que s’aprengui, creant i afavorint la construcció de societats compromeses amb la preservació del multilingüisme i el respecte de les llengües minoritàries”.

Aquella gran notícia va ser el resultat de la reivindicació, del consens i del desig de justícia cultural que va emergir en una declaració conjunta produïda durant la celebració d’un Congrés Mundial organitzat a Zagreb el 5 de novembre de 2009 per Kali Sara i la Unió Romaní Internacional. En aquell congrés van participar persones romanís de més de 15 països entre els que hi havia activistes, líders socials, acadèmics i lingüistes.

Amb la declaració del 5 de novembre com a Dia Internacional de la Llengua Romaní, s’està protegint un patrimoni lingüístic de la humanitat, la llengua Romaní i la seva riquesa dialectal, que amb una gran capacitat d’adaptació als diferents territoris i d’adopció de nombrosos préstecs, conforma un “idioma universal” que es resisteix a morir, reinventant-se i adaptant-se, fruit de l’esperança, de la il·lusió, de la voluntat i del compromís per la Rromanipen dels seus parlants.

El Poble Kaló té un arrelament de més de 600 anys a la Península Ibèrica, però hem estat víctimes de més de 200 pragmàtiques assimilacionistes dirigides al genocidi cultural i lingüístic. De fet, la llengua romaní va deixar de parlar-se fa ja diversos segles, sent substituïda pel Kaló, un dialecte que uneix lèxic romaní i gramàtica castellana, però que cada vegada s’usa menys i poc a poc desapareix. No obstant això, a Catalunya convergeixen diferents factors que poden aconseguir el ressorgiment de la llengua romaní; el primer i més important, la voluntat i el sentiment dels propis gitanos i gitanes; el segon, la implicació de les institucions governamentals i acadèmiques.

En aquest escenari, l’associació Terne Roma va creure necessari premiar i reconèixer els esforços d’aquelles persones i institucions involucrades en la recuperació i promoció de la llengua Romaní a Catalunya. Seo Cizmich, recentment nomenat Ambaixador Honorífic de la llengua romaní per l’organització croata Kalí Sara, ha estat el promotor dels premis “Nina Alexandrovna Dudarova 2019”.

La Gala va comptar va anar acompanyada d’una exposició fotogràfica i documental sobre persones i experts que han contribuït a la difusió de l’idioma, com ara Papusza, la reina de la poesia romaní, o la pròpia Nina Alexandrovna Dudarova, poetessa i creadora del primer manual d’aprenentatge del Rromanò.

Després de la inauguració de l’esdeveniment per part de la Seo Cizmich i Daniel Granados, director de Cultura Viva de l’Institut de Cultura de Barcelona, ​​va tenir lloc un col·loqui entre dues persones reconegudes dins dels moviments socials i pro dret humans, pertanyents a dues cultures diferents però amb segles de coincidències com els són el Poble Gitano i el Jueu. Moriah Ferrús, membre de la comunitat jueva, va explicar el procés mitjançant el qual es va estandarditzar i es va recuperar la llengua hebrea en poques dècades. Per la seva banda, David Cortés va explicar les diferents iniciatives dutes a terme a Catalunya però va emfatitzar la necessitat d’augmentar els esforços i aconseguir un pla d’immersió lingüística que permeti la recuperació efectiva de la llengua romaní.

A continuació es va fer entrega dels premis Nina Alenxandrovna Dudarova 2019 reconeixent la tasca en la promoció de la llengua romaní a Juan de Dios Ramírez Heredia, advocat, periodista i president d’Unió Romaní, Ignasi-Xavier Adiego, catedràtic de lingüística indoeuropea de la Universitat de Barcelona, ​​la Fundació Privada Pere Closa, i el Programa de el Poble Gitano i de la Innovació Social, de el departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya.

Com punt final de la gala, el públic va poder delectar-se amb el ball flamenc de El Costi i amb una mostra de vestits d’època de l’estilista i activista romaní Sara Cetty.

” Romaní Ćhib, la nostra llengua, el nostre poble, la nostra família … És l’expressió màxima de la nostra identitat, de qui som, de com sentim i fins de com somiem”. Seo Cizmich

Seo Cizmic Seo Cizmic
Encara no disposem de la informació.