Cuiners gitanos i la Fundació Alícia recreen el receptari tradicional gitano

Amb motiu de la celebració dels 600 anys de l’arribada del poble gitano a Catalunya, el Pla Integral del Poble Gitano de Catalunya ha dut a terme una iniciativa per difondre la cultura gitana mitjançant la gastronomia. Cuiners gitanos al costat de la Fundació Alícia han estat els encarregats de recrear el receptari culinari dels gitanos de Catalunya.
L'escudella amb col és un dels plats típics de la cuina dels gitanos catalans.

L’escudella amb col és un dels plats típics de la cuina dels gitanos catalans.

La cuina gitana té els seus fonaments en el viatge realitzat pels gitanos d’orient a occident en un periple de més de 1.000 anys. El receptari gitano està compost per plats molt calòrics, i això probablement es degui a les dificultats que els gitanos van trobar al llarg del seu camí, per combatre el fred o pel fet de no poder gaudir de diverses àpats al dia. I per aquests motius també podríem dir que la cuina gitana està basada en ingredients molt humils i contundents. La cuina gitana tampoc és molt diferent de la cuina tradicional de les diferents regions on viuen els gitanos, però sí que presenta matisos que la diferencien, principalment per la utilització d’espècies aromàtiques i molt acolorides, i per l’ús predilecte en qualsevol recepta del fonoll, la gallina o el porc.

Durant diversos dies, cuiners gitanos i cuiners de la Fundació Alícia han estat treballant sobre el receptari gitano per recrear diferents plats. Entre els cuiners gitanos es trobaven Samuel Muñoz i José Ramón Cortés. Tota feina de recuperació del receptari gitano ha comptat amb l’atenta supervisió de Ricard Marí, un gitano de Mataró amb una llarga trajectòria com a xef.

El xef Ricard Marí explicà els fonaments de la cuina gitana als representants del govern català i al director de la Fundació Alícia

El passat dia 8 de març va tenir lloc la presentació dels plats elaborats a les cuines de la Fundació Alícia . Al acte van acudir Bernat Valls i Fuster, director general d’Acció Cívica i Comunitària, Francesc Iglesies i Riumalló, Secretari d’Afers Socials i Famílies, Ramon Vilchez, responsable del Programa del Poble Gitano i de la Innovació Social, Toni Massanés, director de fundació Alícia. La jornada va ser molt completa, va fascinar als assistents, i es compartiren anècdotes i acudits gitanos entorn a les receptes. Ricard Marí, va explicar que “la cuina gitana és de foc, ja que els gitanos s’anaven a la vora d’un riu i amb els ingredients que per allí podien trobar cuinaven el seu potatge”.

A la jornada es van presentar alguns dels plats més representatius la gastronomia gitana, basada principalment en plats de cullera com el potatge de la nit de Nadal, les farinetes, l’arròs amb fesols i genolls, l’escudella amb col o el pa de “nit bo”.

El receptari elaborat compta amb un total de 30 receptes i en breu s’editarà un llibre amb totes elles i una breu explicació del l’origen de cada recepta. La finalitat d’aquest projecte culinari és facilitar que la societat conegui el patrimoni gastronòmic del poble gitano i contribuir així a la visibilització de la cultura gitana i les seves aportacions a la societat.