Teatre Rromanò

El passat dilluns 20 de juny, la Fundació Privada Pere Closa i els alumnes de l’Escola Antoni Botey van presentar al Teatre Principal de Badalona l’obra Teatre Rromanò.

Teatre Rromanò és una aposta de la Fundació Privada Pere Closa per apropar la cultura i valors gitanos als centres educatius mitjançant les arts escèniques. Així, fa poc més de tres mesos, la Fundació va arribar amb el teatre a l’Escola Antoni Botey del barri de La Salut a Badalona, on els alumnes de sisè van començar a formar-se en art dramàtic i a assajar per aconseguir representar l’obra a final de curs. El resultat de tot aquest treball es va presentar dilluns passat al Teatre Principal de Badalona, omplint de gom a gom.

L’obra presentada està composta per tres peces breus basades en contes tradicionals gitanos, contes que han estat adaptats al teatre per Sebastián Porras. I per aconseguir portar les obres escrites a escena es va comptar amb la col·laboració de Gemma Dausedas en la direcció escènica, i de Manuel Cortés en la direcció musical.

Les tres peces, Cent cavalls, El per què del nomadisme i Els vint gitanos despitats, expliquen històries amb un genuí caràcter gitano que permeten acostar-se, mitjançant el teatre, a la idiosincràsia d’un poble que va arribar fa ja sis-cents anys a Catalunya i que continua sent el gran desconegut, i també el més prejutjat. Sebastián Porras, director del projecte, explica que “un dels nostres objectius és difondre la cultura gitana als centres educatius, i també impregnar deferents àmbits de la cultura de gitaneitat, per tant, nosaltres també creiem que el teatre pot tenir ingredients gitanos. Nosaltres els hi posem amb diferents històries basades en contes gitanos, on els protagonistes són gitanos i gitanes, i per descomptat també creiem que aquesta gitaneitat ha d’estar present a les escoles “.

L’Escola Antoni Botey posseeix un alumnat molt divers des del punt de vista cultural, i aquest projecte ha servit per treballar des d’una perspectiva diferent, amb professionals gitanos i amb contingut gitano –els contes, oferint una mirada intercultural a la feina que els alumnes realitzen dia a dia a la escola i permetent conèixer millor la cultura gitana. Lluvia Vargas, una de les alumnes de l’escola i actrius de Teatre Rromanò, explica que “hem après que no importa de quin color sigui la teva pell, ni la teva cultura, ni la teva religió, que tots som iguals”. Sebastián Porras també ens comenta que “una de les coses més boniques d’aquest projecte és veure com a partir d’uns contes gitanos, amb professors gitanos, amb nens de tots els colors, de procedències molt diverses, i com aquests nens tan diversos s’implicaven i treballaven al voltant de contes gitanos “.