Barcelona acull un intercanvi juvenil sobre Art i Activisme Gitano

Durant cinc dies diversos joves romanís de diferents països europeus han participat en un intercanvi juvenil a Barcelona organitzat per l’Associació Intercultural Nakeramos per tal d’analitzar el paper que pot jugar l’art en la lluita contra el antigitanisme.

En aquesta última dècada, la Comissió Europea està promovent fermament l’intercanvi d’idees i experiències dels diferents països europeus per aconseguir construir una Europa molt més cohesionada i rica des del punt de vista de social i cultural, així com una ciutadania més activa i democràtica. En aquest escenari han sorgit nombrosos moviments socials de la mà de joves romanís. Cada vegada és més comú poder tenir contacte amb entitats gitanes de diferents països i poder intercanviar experiències i actuar de manera conjunta gràcies a programes com l’Erasmus Plus.

Aquesta setmana ha tingut lloc un intercanvi juvenil molt significatiu a la ciutat de Barcelona que ha reunit joves romanís de Catalunya, Bulgària, Polònia, Albània, Macedònia i Itàlia. L’objectiu de la trobada, que ha durat cinc dies, ha estat discutir com des de diferents disciplines artístiques s’ha influït en la construcció de la imatge social del poble gitano, a més d’analitzar com l’art pot ser una eina per a l’activisme social .

Maria Rubia, presidenta de l’entitat Nakeramos i organitzadora de l’esdeveniment, ens explica com artistes com Ferderico García Lorca “a través del poble gitano denunciava l’opressió del context polític de la seva època. Ell no parlava de la seva homosexualitat directament, però si a través del poble gitano, amb la seva famosa obra ‘el romancero gitano’, feia una forta crítica de la societat “.

Un altre dels artistes que s’han estudiat en l’intercanvi ha estat Helios Gómez, pintor gitano que mitjançant la seva vida i els seus dibuixos va combatre el feixisme a la primera meitat del segle XX, per a això van comptar amb la presència de Gabriel Gómez, fill del pintor. També va acompanyar els joves Àlex Leonard, qui va introduir la figura del seu pare, Jaques Leonard, el famós fotògraf que mitjançant la seva càmera va captar una mirada única dels gitanos de la Barcelona de la postguerra.

Diumenge, l’últim dia de l’intercanvi, els joves van extreure conclusions i van realitzar una flash mob al Parc de la Ciutadella amb l’objectiu de visibilitzar l’activisme juvenil gitano i la voluntat d’una nova generació de joves romanís. Maria assenyala que “es pot combatre  l’antigitanisme de moltes maneres, l’activisme gitano no ha de consistir únicament i exclusivament a acudir a una manifestació. Per exemple, mitjançant la música, amb la lletra d’una cançó pots ser reivindicatiu. Es tracta que cadascú trobi on se sent més còmode“.

Un dels resultats d’aquest intercanvi ha estat la creació d’una xarxa d’entitats que treballaran mitjançant les plataformes socials com Facebook i Twitter per combatre  l’antigitanisme a nivell nacional i internacional de manera creativa. Graciano Halilovich, un dels participants italians, en explica que li agradaria que “aquesta trobada no quedés aquí, perquè l’art és un bon instrument per combatre l’antigitanisme, i queda encara molt per aprendre sobre com emprar les teves capacitats artístiques en el món de la reivindicació social “.