Alumnes gitanos del Gau es presenten a les proves d’accés a la universitat

El passat cap de setmana un grup de setze gitanos i gitanes es van presentar a les proves d’accés a la universitat per a majors de 25 anys al Campus Universitari de Bellaterra.

Durant més d’un any, gairebé una vintena d’alumnes gitanos s’han estat formant per poder presentar-se a les proves d’accés a la universitat gràcies a una iniciativa del Pla Integral del Poble Gitano. Aquesta ha estat la cinquena edició del Grup d’Accés a la Universitat (GAU), com es coneix aquest projecte, i ha estat la més nombrosa de totes elles. Un total de setze alumnes es van presentar durant els últims dos dissabtes a les proves que determinaran si el proper setembre poden començar una nova aventura, i aquest cop a la universitat.

La classes preparatòries per a aquesta prova es van iniciar l’octubre de l’any passat, a la mateixa seu del departament de Treball, Afers Socials i Família, i durant tots aquests mesos els alumnes s’han estat preparant en matèries com català, matemàtiques, castellà, anglès, geografia i història. I no només els alumnes són gitanos, sinó que el professorat també ho és. Entre l’equip docent es troba Fernando Macías i Jelen Amador, tots dos estudiants de doctorat, i Jacobo Amador, enginyer aeronàutic.

Sense cap dubte el paper que el professorat juga com a referent positiu és molt important, ja que la majoria d’alumnes són ja mares o pares de família, en molts casos nombrosa, i han d’afrontar una infinitat de reptes per aconseguir compatibilitzar la seva vida familiar, amb la laboral i amb els seus somnis universitaris. Però sobretot han de trencar un mur invisible, un mur que separa gitanos de la resta de la societat, un mur carregat de prejudicis i estereotips i que prevé a molts nens i nenes gitanes de somiar amb un futur digne i en igualtat de condicions amb la resta de las societat. I és que tradicionalment ni les famílies gitanes havien valorat les possibilitats que ofereix l’educació superior, ni el sistema educatiu ni la societat en general havien reparat en corregir tota una llarga història d’exclusió cultural i social, i que també es reprodueix en l’àmbit educatiu .

Ara iniciatives com aquesta posen de relleu la voluntat de molts gitanos i gitanes per educar-se i obrir nous horitzons en les seves vides que fins fa molt poc eren inassolibles. Cristina Vázquez, mare de dos fills i alumna del GAU, aspira a estudiar educació o treball social i ens indica que per a ella tota aquesta experiència li serveix per “poder sentir-me realitzada en superar tot aquest procés, arribar a la universitat i tenir un futur amb millors oportunitats per als meus fills i per a mi “, alhora de “reivindicar els nostres drets, lluitar com a dona i com gitana i trencar els estereotips que s’han creat cap al poble gitano “.

Precisament, Fernando Macías, professor del grup, ens comenta que “el que més es valora del curs és el propi procés de formació dels alumnes, persones que feia molt temps que no tenien l’oportunitat d’estar en un procés formatiu i veure’s capaços de aprendre. Això té un impacte en ells, augmenta la seva autoestima i es senten més preparats per enfrontar-se a futurs reptes. Però a part té un impacte en el seu entorn, molts d’ells ens comenten com els seus fills i filles comencen a estudiar amb ells, comencen a anar millor a l’escola i a tenir més ganes d’anar a l’escola “.

Els meus pares esperen les notes amb més inquietud que jo, però el més important és el que transmeto al meu fill, la importància dels estudis per al seu futur, i la il·lusió amb la qual ell també afronta els seus estudis“. És el que ens comenta Miguel Ángel Gómez, alumne del GAU i a qui li agradaria poder estudiar Direcció i Administració d’Empreses. I és que un altre dels aspectes positius que aquest projecte està aconseguint és la il·lusió que els propis estudiants desperten entre els seus familiars i amics, oferint-se com a referents i convencent que estudiar i ser gitano és compatible.

Per Alfredo Reyes, un dels organitzadors, “aquesta iniciativa ha estat un gran èxit, no només per aconseguir el major nombre d’alumnes de totes les edicions del GAU, sinó perquè en aquesta ocasió els participants procedien d’una gran amplitud de ciutats i perquè tots ells són persones que exerceixen una gran influència social en les seves comunitats i això ens fa tenir molt bones expectatives de cara al proper any i aconseguir un canvi exponencial en el nombre de participants “.