El sedentarisme, un problema cada vegada major entre la població gitana

El sedentarisme, un problema cada vegada major entre la població gitana

L’Agrupació d’Entitats Gitanes dels Països Catalans ha realitzat un webinar per tal de promocionar la salut dins de la població gitana, en concret per a analitzar els principals problemes derivats d’una vida sedentària.

Els estudis realitzats sobre salut en la població gitana mostren la seva vulnerabilitat a diferents determinants socials que interactuen amb la salut. Entre aquests condicionants socials trobem factors com la situació socioeconòmica de la família, les condicions de l’habitatge, la precarietat laboral i el tipus d’ocupació, les dificultats a l’hora d’aconseguir un nivell educatiu adequat. Però també es troben un altres tipus de factors com la discriminació soferta a l’hora d’accedir i utilitzar els serveis sanitaris.

Tots aquests factors acaben per incidir de manera negativa en la qualitat de vida, deteriorant la salut i disminuint l’esperança de vida, d’una manera general, en la població gitana. Els diferents estudis mostren com, tant en termes quantitatius com qualitatius, els indicadors de salut són més desfavorables per al sector gitano de la població.

Per a conscienciar a gitanos i gitanes sobre la necessitat de disminuir el sedentarisme en les nostres vides, l’Agrupació d’Entitats Gitanes dels Països Catalans (AGIPCAT) va convidar a la doctora Eulàlia Roure, tècnica de l’agència de Salut Pública de Catalunya, per a compartir les conseqüències d’estils de vida sedentaris. Roure va explicar l’impacte advers que produeix el sedentarisme en el cos humà, com l’augment de malalties cardiovasculars, sobrepès, hipertensió, diabetis, osteoporosi i altres alteracions del metabolisme.

Roure va compartir amb els participants algunes propostes per a combatre el sedentarisme de manera efectiva i millorar la nostra salut mitjançant l’activitat física. Entre les seves recomanacions es troben fer trenta minuts d’exercici al dia sense la necessitat d’arribar a l’esgotament físic, ja que l’efecte pot fins i tot ser contraproduent per a la salut. Va emfatitzar també la importància de ser constants i evitar períodes llargs de temps sense fer activitat física, ja que la nostra salut ho acusaria.

Finalment, Roure va exposar alguns consells en relació al temps necessari o recomanable d’exercici al dia. “Recomano que cada hora ens prenguem cinc minuts per a trencar amb un estat estàtic sense activitat, ja que això és caure en el sedentarisme”, i va continuar aclarint que aquest exercici podria ser simplement “aixecar-se, caminar, fer les feines de casa, o qualsevol activitat que no comporti un sobreesforç”, i va concloure que “tot compte, qualsevol activitat física que puguem fer compte i és molt important, fins i tot caminar per casa”.

Aquest webinar s’inclou dins de les activitats que l’AGIPCAT desenvolupa, en col·laboració amb el Pla Integral del Poble Gitano de Catalunya, amb la finalitat de promocionar la salut entre la població gitana. Així el pròxim mes d’octubre l’agrupació realitzarà un nou webinar, en aquest cas per a conèixer millor la verola del mico, una malaltia que alerta cada vegada més a la població.

 

*Imatge de Daniel Reche en Pixabay

Sobre el autor

Respondre