El Departament de Drets Socials celebra el Dia Internacional del Poble Gitano amb una recepció a dones gitanes

Aquest dimarts, la consellera del departament de Drets Socials, Violant Cervera i Gòdia, la directora general d’Acció Cívica i comunitària, Cesca Domènech i Ruera, i el responsable del Pla Integral del Poble gitano, Ramón Vílchez, van rebre un grup de dones gitanes de diferents entitats per celebrar el Dia Internacional del Poble Gitano.

Com cada 8 d’abril, el departament de Drets Social organitza una recepció amb un petit grup de persones vinculades al moviment associatiu o a l’acció comunitària amb el Poble Gitano. Enguany, degut a la carregada agenda del mateix Dia Internacional del Poble Gitano, la recepció s’ha realitzat en 12 d’abril. La temàtica de la recepció ha girat entorn de l’activisme de les dones gitanes.

Violant Cervera va donar la benvinguda a les assistents i va agrair la presència i participació de tantes dones gitanes referents. La consellera va reconèixer les barreres amb què s’enfronten les dones gitanes, “una triple discriminació per ser dones, pel fet de pertànyer a una minoria cultural com el Poble Gitano i per la dificultat d’accés a una formació acadèmica”, i va posar en relleu les actuacions que des del Govern es duen a terme, mitjançant el Pla Integral del Poble Gitano, centrades en les dones gitanes “per tal de millorar la seva situació en àmbits com la salut, l’educació i el treball, o augmentar la seva participació política, social i científica”.

Violant Cervera va emfatitzar també el paper de les dones com a mares i com a pilars de l’educació dels fills i filles. “Els infants, de petits, sovint no volen estudiar, prefereixen jugar al parc amb els amics, com ens passava a nosaltres, però ara de grans ens adonem de la importància de la formació. Per això, és molt important que nosaltres com a mares recolzem als nostres fills i filles en la formació, ja que aquesta és l’única eina que ens fa iguals, ja que l’educació és la mateixa per a tothom”.

Per acabar, va manifestar la seva voluntat de generar polítiques més inclusives, on les dones tinguin un paper protagonista. “Volem polítiques pensades per dones, per a dones, més enllà de les reunions formals i institucionals com la que ens ocupa avui”, va apuntar la consellera.

A continuació va prendre la paraula Ramón Vilchez, responsable del Pla Integral del Poble Gitano, qui va agrair i va donar valor a la feina realitzada per les dones dins del món associatiu i de l’acció comunitària, posant com a exemple el protagonisme que totes les dones presents a la reunió exerceixen en les seves entitats o dins de l’àmbit laboral. “Això fa uns anys era impensable, per això agraeixo la vostra disposició i labor”, va apuntar Vílchez.

Seguidament, Cesca Domènech, directora general d’Acció Cívica i Comunitària, va continuar agraint la participació i va reconèixer la millora visible del Poble Gitano, especialment pel que fa a la iniciativa de les dones i la promoció de la igualtat de gènere.

Per acabar, Domènech va manifestar la voluntat de portar a cap un nou informe de la població gitana a Catalunya, ja que no es fa des del 2003, i va demanar la participació de totes elles, “sobretot volem veure com han incidit les polítiques públiques vers la dona gitana”. Igualment, va manifestar la voluntat del govern català per “continuar sent els pioners i els millors en la millora de la població gitana i sobretot amb les dones”.

Per concloure l’acte, les dones gitanes van expressar les seves necessitats i inquietuds, com ara ser més protagonistes en la generació de polítiques públiques dirigides al Poble Gitano en el seu conjunt, millorar les eines i recursos per a l’educació dels més joves o desenvolupar formacions específiques sobre dona gitana i cultura gitana amb professionals que treballen amb persones gitanes.