La Direcció General d’Acció Cívica i Comunitària treballa en un projecte per lluitar contra l’antigitanisme i l’islamofòbia

La Direcció General d’Acció Cívica i Comunitària treballa en un projecte per lluitar contra l’antigitanisme i l’islamofòbia

Arran de l’auge d’actituds i comportaments discriminatoris, especialment amb el Poble Gitano i les comunitats islàmiques presents a Catalunya, la Direcció General d’Acció Cívica i Comunitària (DGACC) ha posat en marxa un projecte amb l’objectiu d’influir en la societat per a l’eradicació del racisme, la xenofòbia i altres formes de discriminació, i en particular en la lluita contra la islamofòbia i l’antigitanisme.

El projecte, que es titula Empowering for Inclusion i que es finançat per la Comissió Europea, pretén arribar a més de dos mil joves d’entre 14 i 16 anys de tot Catalunya mitjançant la xarxa d’Equipaments Cívics de la DGACC, instituts de secundària i el treball realitzat per les entitats Fundació Marianao, Tàndem Social i l’Agrupació d’Entitats Gitanes dels Països Catalans.

En el projecte participaran vint equipaments cívics i vint centres educatius distribuïts per les quatre províncies catalanes. Cada territori comptarà amb un dinamitzador juvenil que farà que els equipaments cívics esdevinguin en un espai de referència per als joves en la promoció d’una societat on el racisme no tingui cabuda.

Durant una primera fase del projecte, els vint dinamitzadors juvenils contractats per la DGACC han realitzat una formació per desenvolupar el projecte amb èxit, i el passat mes d’octubre van iniciar la seva intervenció a centres educatius i equipaments cívics per tal que els joves es converteixin en motors de canvi social i referents en la lluita contra el racisme.

Entre aquests dinamitzadors juvenils es troba Jorge González, un jove gitano del barri de La Mina, treballador social, té la missió de sensibilitzar i formar a tots els joves que participen al projecte sobre les diferents formes en què s’ha expressat i s’expressa l’antigitanisme a la societat. En Jorge ja ha visitat més de la meitat dels centres educatius i cadascú hi desenvolupa entre tres i sis sessions depenent del nombre d’alumnes.

“Totes les persones ens hem de treure aquells perjudicis que tenim d’una forma inconscient o bé per desconeixement. Apropant la realitat del poble gitano, a més de molta informació al respecte, d’una forma conjunta podem anar destruint l’encasellament de les persones gitanes. M’agradaria que els joves comprenguin que totes les persones tenim els mateixos drets”, ens explica en Jorge, qui acaba d’iniciar la seva intervenció amb alumnes de 4t d’ESO.

González ens comenta que la predisposició dels centres està sent extraordinària i que la participació dels joves és també exemplificadora. “Quan explico la situació de gitanos d’altres països, gitanos que encara són perseguits, en els comentaris dels alumnes veus com hi ha una gran empatia i una veritable humanitat. Aquests són els aspectes on volem incidir, ja que ells són el nostre futur”, explica satisfet en Jorge.

Al llarg dels pròxims mesos, els joves que participen en el projecte es formaran i podran dissenyar i protagonitzar accions encaminades a apoderar a la joventut amb un esperit crític i antiracista, per tal que la diversitat cultural pugui ser entesa com una font de riquesa i no de segregació.

Sobre el autor

Respondre