La FAGiC celebra el seu 30 aniversari amb el lliurament d’uns guardons molt especials

La Federació d’Associacions Gitanes de Catalunya ha celebrat el seu 30 aniversari amb una cerimònia d’entrega de premis amb la qual ha reconegut la tasca de persones i entitats per a la promoció del poble gitano i la seva inclusió al llarg d’aquests 30 anys.

Cada any, la Federació d’Associacions Gitanes de Catalunya (FAGiC) celebra una cerimònia en la que reconeix la tasca d’institucions, persones i entitats en la defensa dels drets de les persones gitanes. La cerimònia s’ha convertit en tot un signe d’identitat FAGiC, una data clau en què la Federació dóna visibilitat a les persones compromeses amb el poble gitano. Enguany, l’acte ha estat diferent, i és que, a part de lliurar els guardons, s’ha commemorat el 30 aniversari del naixement l’entitat.

La Federació va ser pionera en la defensa del poble gitano a Catalunya. Avui dia, i després de tres dècades de lluita i defensa dels drets del poble gitano, l’entitat reuneix prop d’un centenar d’associacions gitanes arreu de Catalunya. En aquest sentit, és l’organització més representativa dins del món associatiu gitano.

Entre les seves funcions es troba millorar les actuacions dirigides al Poble Gitano, interactuar amb el govern català, fomentar l’associacionisme gitano i unir i donar veu a les associacions gitanes. En paraules de l’actual president, Simón Montero “volem defensar els drets i les llibertats del poble gitano, volem que les persones tinguin un habitatge digne i dret a treballar”.

La cerimònia va tenir lloc a l’Auditori AXA de Barcelona. El Gelem, Gelem –l’himne gitano–, va sonar en la benvinguda als assistents de la veu de Pedro el Granaíno. Els joves Aarón Giménez i Sarai Fernández van ser els encarregats de conduir la gala.

La FAGiC va estar acompanyada en el seu 30è aniversari per Carles Sala, Secretari d’Habitatge i Inclusió Social de la Generalitat de Catalunya, Jaume Collboni,  Primer Tinent d’Alcalde de Barcelona, i per Carlos Prieto, Subdelegat del Govern d’Espanya, els quals van compartir un missatge de suport a la federació i a la important tasca que desenvolupen en la defensa dels drets de les persones gitanes.

Els antics presidents de la FAGiC, l’oncle Manuel Heredia i l’oncle José Santos, van sumar-se també a la celebració de l’entitat i tots dos van animar als joves a continuar el camí iniciat pels més ancians en la defensa del Poble Gitano i apoderar-se dins del terreny de la política. L’oncle Juan de Dios Ramírez Heredia, president de la Unión Romaní, també va pujar a l’escenari per compartir un missatge amb el qual va lloar la cultura gitana.

El president de la FAGiC, Simón Montero, va aprofitar el moment per donar les gràcies a tots els implicats en la lluita pel poble gitano, fent èmfasis en les persones que ens han deixat i que van defensar els interessos de la comunitat gitana. “Hi ha veus, dates i persones que són impossibles d’oblidar i que mai les oblidarem, avui aprofito per honrar-les, i donar les gràcies a aquelles persones que van fer possible que avui puguem estar aquí”, va explicar Montero.

A continuació es va fer entrega dels Premis FAGiC. Primerament es va premiar per tota una trajectòria contribuint a la promoció de la cultura i la defensa del Poble Gitano a l’oncle Manuel de la Petanca i a l’oncle Ninorro. En segon lloc, la Federació va voler reconèixer l’activisme social de les primeres entitats que van acabar fundant i acompanyant els primers passos de la FAGiC, entre les quals es trobaven el Centre Cultural Gitano La Mina, l’Associació Gitana de Sabadell, l’Associació Ran Calí, l’Associació Cultural Gitana de Lloret de Mar, l’ Associació Gitana Nou Barris, l’Associació Lacho Bají Calí i l’Associació Gitana de Badalona.

Per últim, i abans de clausurar la gala amb la sempre vibrant música de la Yumiband, la FAGiC va aprofitar per presentar els nous membres del Consell d’Ancians del Poble Gitano, l’Oncle Licos i l’Oncle Quines, que a partir d’ara desenvoluparan tasques de mediació comunitària pel Poble Gitano.

.