El president de la Generalitat i la consellera de Drets Socials reben a entitats gitanes per celebrar el Dia de l’arribada del Poble Gitano a Catalunya

Pere Aragonès va reivindicar la catalanitat de la cultura gitana i la voluntat de seguir construint la nació catalana incorporant les aportacions culturals del Poble Gitano.

L’any 2019, el govern català va declarar el 26 de novembre ‘Dia de l’arribada del Poble Gitano a Catalunya’ amb l’objectiu de reconèixer l’aportació cultural i històrica dels gitanos i gitanes a Catalunya.

S’estableix aquesta commemoració ja que el 26 de novembre de 1415, Alfons V, encara infant, va signar un salconduit en favor de ‘Tomàs de Sanno’ per tal que pogués prosseguir amb el seu pelegrinatge a Santiago de Compostela . I és aquest el document que es pren com a referència per establir la probable arribada de persones d’origen romaní per primera vegada al territori català.

Enguany, per celebrar l’efemèride, el President del govern de Catalunya, Pere Aragonés, i la consellera de Drets Socials, Violant Cervera,  han obert les portes del Palau de la Generalitat a entitats i representants del Poble Gitano.

Violant Cervera va donar la benvinguda als assistents i va emfatitzar els més de sis-cents anys de convivència entre la societat catalana i el Poble Gitano, a més de refermar el compromís per continuar treballant junts en el futur, per reconèixer i fer més visible la cultura gitana.

A continuació, Pere Aragonès va fer un discurs marcat per la voluntat de reconeixement de les aportacions gitanes a Catalunya i la voluntat de construir conjuntament el futur del país. “Fa més de 600 anys que es té constància de la vostra presència i, des d’aleshores, la vostra cultura i el vostre dinamisme formen part de la realitat dels nostres pobles i ciutats. Portem tota una història compartida, en alguns moments foscos, i crec que també s’ha de recordar perquè mai més no es torni a repetir, però sobre tot per compartir”, va explicar Aragonès.

El record a una llarga història de persecució del Poble Gitano també va estar present en les paraules del president de la Generalitat, però sobre tot el reconeixement de la responsabilitat de les institucions catalanes en aquesta història més fosca. “Som conscients que moltes vegades el vostre poble ha patit  la discriminació i la persecució, també els intents de genocidi, i que també hi ha hagut institucions catalanes que, per activa o per passiva, en el passat han col·laborat en la discriminació del Poble Gitano. En allò en que hi hàgim participat les institucions, us demanem disculpes”.

“Com a President de la Generalitat de Catalunya vull traslladar-vos un missatge, Catalunya compta amb el Poble Gitano de Catalunya per construir el futur”, va apuntar el president, a més de posar l’accent en una història compartida i la necessitat de “vèncer i superar tots els prejudicis i estigmes socials que s’han associat al Poble Gitano, de forma absolutament injusta” i facilitar la igualtat d’oportunitats amb polítiques públiques compartides amb el Poble Gitano.

Després d’un discurs sincer i clar, el president de la Generalitat i la consellera de Drets Socials van compartir una estona de discussió més informal amb els representants de prop d’una trentena d’entitats gitanes que van acudir al Palau de la Generalitat.

Si voleu veure l’acte en diferit, ho podeu fer en aquest enllaç.

Pedro Casermeiro