Amen Sam, la cultura gitana més a prop que mai de la societat catalana

El cicle ANEM SAM -nosaltres som, en llengua Romaní- és una iniciativa impulsada per la Federació d’Ateneus de Catalunya (FAC) amb la col·laboració de la Federació d’Associacions Gitanes de Catalunya (FAGiC), el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya i la Fundació “la Caixa”.

La presentació per part dels impulsors del cicle AMEN SAM va tenir lloc el passat dijous al barri de Sant Andreu de Barcelona. L’acte va ser a l’aire lliure, tot i que part de l’activitat també es va desenvolupar dins de la seu de La Lira de Sant Andreu. Per presentar aquesta iniciativa van passar per l’escenari tots els promotors i participants actius del projecte.

AMEN SAM és un programa comunitari on participen diferents agents socials, amb el propòsit de visibilitzar la cultura del Poble Gitano dins de la programació habitual dels ateneus de Catalunya. Durant aquest darrer trimestre de l’any es podrà gaudir d’una rica programació per tal d’apropar la cultura gitana a la resta de la societat. Concerts, tallers musicals, tallers de cuina, cinefòrums, exposicions i xerrades ompliran la programació d’ateneus de tot el territori.

Les activitats arribaran al Segrià, l’Urgell, l’Alt Empordà, la Garrotxa, el Barcelonès, el Baix Llobregat, el Baix Camp, la Catalunya Central, el Maresme i la província de Tarragona. Es pot consultar la programació al següent enllaç.

L’acte inaugural va comptar amb la col·laboració del grup de rumba catalana ‘Quatre de la cera’, aportant un to d’alegria i ritme a la presentació d’ANEM SAM. El grup va obrir la presentació amb el mític tema musical ‘Caramelos’ i van donar pas a la presentació de l’exposició ‘Porrajmos, el genocidi nazi del poble gitano’.

Primerament, Anabel Carballo, responsable de l’àrea de projectes europeus de la FAGiC va ser l’encarregada de presentar l’exposició sobre el Porrajmos, el genocidi de la població romaní a mans dels nazi. L’objectiu de l’exposició és conscienciar a la societat sobre la discriminació i exclusió que ha patit i pateix el Poble Gitano i donar visibilitat a la història gitana des del Porrajmos fins als nostres dies. En paraules de Carballo “l’objectiu nostre és donar a conèixer la història del Poble Gitano als Catalans i a les institucions i visibilitzar la lluita que ha mantingut el Poble Gitano per superar aquestes barreres”.

L’exposició està formada per diferents panels informatius amb la història del poble gitano, des de l’episodi del Porrjamos, fins a l’exclusió patida actualment per gitanos i gitanes. La exposició es pot visitar fins al proper 29 de setembre a la Societat Cultural i Esportiva La Lira del barri de Sant Andreu, situada a l’emblemàtic carrer Coroleu.

Després de conèixer l’exposició, tots els agents que han fet possible aquest projecte van dedicar unes paraules per presentar el cicle ANEM SAM. Primerament, Cesca Domènech, directora general d’Acció Cívica i Comunitària, va fer èmfasis en la implicació que té la Generalitat de Catalunya en col·laborar amb totes les entitats gitanes per visibilitzar al col·lectiu i va reivindicar la llarga trajectòria treballant amb i pel Poble Gitano, “Catalunya va iniciar accions en benefici del poble gitano  l’any 88, vam ser pioners a l’Estat i a Europa”.

En aquest mateix sentit, la regidora del districte amfitrió, Lucia Martín, va recalcar “tenim un deute com a societat en conèixer i reconèixer la història del Poble Gitano”. Simón Montero president de la FAGiC va donar importància a la necessitat de crear ponts de comunicació i visibilitzar el patiment del Poble Gitano. Per últim, Pep Morella, president de la FAC va tancar l’acte comentat que aquest cicle s’ha cuit durant molt de temps i ha estat possible gràcies al suport de la FAGIC. Segons Morella “ANEM SAM, respon a la voluntat de lluitar contra els estereotips que s’han anat construint al voltant del Poble Gitano”.

Per concloure aquest primer acte, el grup musical ‘Quatre de la Cera’ va tornar a fer gaudir al públic amb la seva música i el trepidant ritme de la rumba catalana.