Un fanzine per lluitar contra el racisme i l’etnocentrisme a les escoles

El passat dimecres 30 de juny, el Col·lectiu Antiracista AICE va presentar en el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona un fanzine dirigit a estudiants de secundària pertanyents a cultures vulnerabilitzades pel sistema educatiu.

El Programa Barcelona Interculturalitat va iniciar ja en 2019 una sèrie de cicles de debat entorn a l’educació a la ciutat i a la interculturalitat. Va comptar amb joves estudiants, familiars de l’alumnat i professionals de l’educació. Els participants van denunciar aspectes com l’exclusió prematura del sistema educatiu d’alumnes pertanyents a cultures minoritzades, la segregació escolar, situacions de discriminació i racisme o l’etnocentrisme del currículum –invisibilitzant i menyspreant la diversitat cultural present a l’aula–.

Per donar resposta a les diferents qüestions que es van posar sobre la taula durant el cicle de debats, el Programa Barcelona Intercultural decideix reunir un grup de joves amb itineraris i bagatges culturals diferents, que han crescut dins del sistema educatiu català i amb suficient capacitat analítica per a acostar-se als reptes actuals de l’educació des d’una perspectiva intercultural.

El Col·lectiu Antiracista AICE (Anàlisi, Recerca i Creació en Educació), que és com es diu el grup, està format per Isaac Heredia, estudiant del Grau d’Educació Primària en la UB i membre de Rromane Siklǒvne, Fátima Aatar, antropòloga especialitzada en educació i colonialitat, Michelle Wiles, politòloga especialitzada en cultura de la pau, Swarup Bhowmik, estudiant de Biologia Ambiental a la UAB, i Cris Zhang Yu, investigadora predoctoral en Psicologia de l’Educació i impulsora del col·lectiu Catàrsia.

Després de més de dos anys de treball conjunt, el Col·lectiu Antiracista AICE va presentar el primer dels seus resultats, ‘Benvinguts a l’escola … intercultural?’, un fanzine que explora la realitat que afronten molts estudiants que senten rebre un tracte desigual per tenir un bagatge cultural diferent al majoritari i que, sobretot, ajuda a identificar netament situacions de discriminació que no han d’admetre’s.

La desprotecció de l’alumnat davant situacions de discriminació racista, l’exclusió i segregació escolar, la falta de diversitat cultural en els continguts treballats a l’aula, la percepció folcloritzada de la interculturalitat i l’absència d’una educació antiracista a l’escola són els diferents aspectes abordats pel document. A més, també s’inclou un decàleg de bones pràctiques dirigit als professionals de l’educació per a facilitar el desenvolupament d’un model educatiu intercultural i antiracista.

Ara, la propera tasca del Col.lectiu Antirracista AICE és difondre el fanzine per les escoles de secundària de la ciutat i facilitar eines a molts estudiants que pateixen les conseqüències d’un sistema educatiu que no té suficientment en compte la riquesa que aporta la diversitat cultural a la nostra societat.

Pedro Casermeiro

One thought on “Un fanzine per lluitar contra el racisme i l’etnocentrisme a les escoles

1. mireia palau - 12 juliol, 2021 at 9:44 am

Bones, podriem tenir accés a aquest fanzine? Som a la comarca de l’Urgell, LLeida