36 persones gitanes es presenten a les proves d’accés a la universitat per a majors de 25 i 45 anys

Cada any són més els estudiants gitanos que, gràcies al Pla Integral del Poble Gitano de Catalunya, reprenen els estudis i tracten d’arribar a la universitat.

El Grup d’Accés a la Universitat (GAU) és una de les iniciatives més reeixides i populars que el Pla Integral del Poble Gitano de Catalunya (PIPG) organitza any rere any. El seu objectiu és motivar persones gitanes per reprendre els estudis i preparar-les per fer front a les proves d’accés a la universitat per a majors de 25 i 45 anys.

Des del seu inici, fa 10 anys, el GAU ha aconseguit que 39 persones gitanes hagin superat la prova, complert el seu somni universitari i aspirar a tenir una vida més digna. Aquest any són 36 els alumnes del GAU que s’han presentat a les proves, pràcticament el doble que l’any passat.

La majoria d’ells s’han presentat a les proves a la província de Barcelona, ​​al Campus de Bellaterra, però també hi ha hagut estudiants gitanos que s’han presentat a la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona i a la Universitat de Lleida.

Durant dos caps de setmana es realitzen les proves que determinaran si el pròxim setembre podran començar a estudiar la carrera desitjada a la universitat. El passat dissabte 17 d’abril van tenir lloc les proves comunes -comprensió de text, català, castellà i llengua estrangera-, i el dissabte 24 d’abril va ser el torn de les proves específiques, amb les matèries relacionades amb els graus universitaris als quals aspiren cadascun dels estudiants.

La complicada situació epidemiològica va forçar al PIPG a readaptar la formació per tal de ser impartida a distància i que els participants poguessin seguir-la des de casa. Probablement, la situació de pandèmia actual i la possibilitat de fer la formació a distància hagi motivat a moltes persones gitanes a tractar de transformar la seva realitat mitjançant l’educació.

Aquest és el cas de Francisca Maya, una de les alumnes que aquest any va decidir apuntar-se per primera vegada al Grup d’Accés a la Universitat. “Com estàvem més temps a casa per la pandèmia, vaig decidir intentar-ho. M’ha costat suors i llàgrimes, però si no surt bé ara, l’any que ve estaré més preparada”, explica la Francisca.

Li agradaria cursar el grau de Treball Social o Educació Social. Mai abans ho havia intentat, però al veure que altres gitanes i gitanos ho estaven aconseguint, ella també s’hi va sumar. “Anima molt veure a altres companys que han tingut la valentia de posar-se i fer-ho. Això et dóna força i motivació, i et fa pensar per què no ho podré fer jo també?”, comenta la Francisca.

Segons ens explica, el camí no ha estat senzill, “lo més difícil és conciliar la vida laboral, familiar i estudiar. Això és massa complicat. He tingut davallades, moments molt durs”, però ens explica que el suport dels companys i dels professors ha estat clau per seguir endavant.

Molt similar és la situació de Isabel Heredia, que arran dels condicionants d’aquesta pandèmia va decidir tornar a estudiar. Diversos dels seus familiars ja havien passat pel Grup d’Accés a la Universitat però ella mai s’havia sentit amb confiança per superar una formació com aquesta. “El GAU em va cridar molt l’atenció, però creia que no podria fer-ho, que no estaria capacitada”, relata Isabel. No obstant això, ha aconseguit seguir el curs amb facilitat i presentar-se per primera vegada a la selectivitat, afrontant totes les dificultats afegides de ser mare de dos fills i responsable de la seva llar.

Isabel sempre ha treballat de cara a el públic, també va estudiar estètica, però ara ho té molt clar, en el futur més pròxim li agradaria estudiar Sociologia. “M’agrada veure com actua la gent, tractar d’entendre per què actuen d’una manera o altra, i a més és una professió amb un ampli ventall professional”, comenta amb il·lusió Isabel.

Les aspiracions de Juan José Amaya, més conegut com a ‘Colate’, també passen per l’educació superior. Ara mateix es troba indecís entre les diferents opcions que ofereixen els cicles formatius de grau superior i la formació universitària. Colate és pastor evangèlic i va trobar la motivació per estudiar fa molt poc. “Fa uns anys jo treballava a un forn i no tenia en ment l’opció de tornar a estudiar, però darrerament vaig començar a treballar en el projecte de convivència ‘Nou Barris Conviu’ i vaig descobrir lo fascinant d’aquest món. Era una vocació interna que vaig descobrir, i al començar a treballar en aquest àmbit em vaig adonar que per avançar i superar-me no podia quedar-me amb el graduat escolar. Llavors va sorgir l’opció d’apuntar-me al Grup d’Accés a la Universitat”, narra en Colate.

Colate té 45 anys, va deixar els estudis un cop va aconseguir el graduat escolar de molt jove i inicialment creia que li costaria molt adaptar-se a tornar a estudiar. No obstant això, tot el temps que va estar sense estudiar no va ser cap impediment per seguir avançant. “Jo ja tenia molt aparcat el tema dels estudis, tenia dificultats per concentrar-me, però al llarg del curs no se m’ha fet molt difícil. Els professors del GAU s’adapten molt a les necessitats que tenim els alumnes, no ens veiem com a persones estranyes, sinó que tots els que estem al grup tenim situacions molt similars, i a la fi no es fa molt complicat “, explica en Colate.

Ara a Colate, a Francisca, a Isabel i a la resta d’aspirants ja només els queda esperar amb paciència fins l’11 de maig, dia en què es faran públics els resultats. Sort a totes i a tots!

Pedro Casermeiro