Fins sempre Rafael!

Ningú mai vol que arribi el dia ni l’hora d’haver d’acomiadar a un company. Però ha arribat. Rafael Perona ens ha deixat.

La justícia, la dignitat, la saviesa, el compromís, l’honestedat són els principis que van acompanyar a Rafael Perona al llarg de la seva vida.  Compartir una estona amb ell significava sempre tornar a casa amb una nova lliçó apresa.

Rafael comptava amb el respecte de tots els gitanos i gitanes, de tots els seus veïns i veïnes. I guanyar-se aquest respecte no està a l’abast de qualsevol. La seva lluita incansable contra l’antigitanisme i per intentar millorar la vida dels seus veïns van ser la base d’aquest respecte.

La història del moviment associatiu a Catalunya mai hagués estat la mateixa, i les fites aconseguides per l’activisme gitano no serien les que són ara sense la seva participació. President del Centre Cultural Gitano de la Mina, va ser el paladí de la defensa dels valors i els drets del Poble Gitano. La paraula va ser la seva única arma.

Poques persones van entendre com ell, des de molt aviat, que la defensa del Poble Gitano havia de passar ineludiblement per la promoció i difusió de la cultura gitana. La seva tasca en la difusió de la història gitana, de la llengua romaní –també del caló– i del flamenc ha estat encomiable.

Lluitador infatigable, la seva última col·laboració amb el Pla Integral del Poble Gitano a Catalunya ha estat el desenvolupament de la que ha de ser la principal eina amb la qual comptarem gitanos i gitanes per continuar amb la lluita, la Llei contra l’antigitanisme.

Des del Museu Virtual del Poble Gitano a Catalunya volem enviar el nostre més sentit condol i un missatge d’ànim i consol a la família de Rafael.

Te oves lokhi phuv Rafael!