Fins sempre Juana!

És dolorós tornar a comunicar una pèrdua tan gran, i més encara tan pocs dies després d’acomiadar-nos del nostre estimat i respectat Rafael. Ara ens toca dir adéu a la Juana Fernández.

Va ser protagonista del sorgiment del moviment associatiu gitano. L’any 1990, al costat d’un grup de dones gitanes del barri de Gornal de l’Hospitalet de Llobregat, va fundar l’Associació Gitana Lachó Bají Calí. La lluita contra el racisme i la defensa del caló i de la llengua romaní van ser el seu leitmotiv.

Incombustible, va ser un dels motors del naixement de la Federació d’Associacions Gitanes de Catalunya, de la Fundació Privada Pere Closa i de Rromane Glasurǎ. Coneixedora de que els canvis eren possibles, ho va demostrar a tothom amb la seva energia, la seva vitalitat i la seva altruista dedicació.

Va col·laborar amb la nostra casa, amb el Pla Integral de el Poble Gitano de Catalunya, des del nostre inici, especialment en l’àmbit de la Dona Gitana i de la Llengua Romaní –va participar a totes les edicions de la formació de formadors de romanò que el PIPG va organitzar–. També va treballar com a mediadora sociocultural pel PIPG a diferents municipis catalans. I part de les polítiques que existeixen a Catalunya per  la defensa dels drets del Poble Gitano són fruit del seu esforç i perseverança.

Va ser també vice-presidenta del Consell Municipal del Poble Gitano de Barcelona durant vuit anys, sent la veu de les entitats gitanes en la creació de l’Estratègia Local amb el Poble Gitano a Barcelona.

S’ha silenciat una veu que tenia sempre el terme més just en una discussió, una dona de caràcter i, alhora, d’un generós somriure. Revolucionària. S’ha anat part de l’equilibri del moviment associatiu gitano. Se’n va una gran amiga, una gran referent, se’n va part de la història i del present de l’activisme gitano.

Des del Museu Virtual de el Poble Gitano volem enviar el nostre més sentit condol i un missatge d’ànim i consol a la família de Juana.

Te oves lokhi phuv Juana!

*Imatge de www.elperiodico.com