Catalunya commemora l’arribada del Poble Gitano

El 26 de novembre commemorem el Dia de l’Arribada del Poble Gitano a Catalunya. El Govern va aprovar la commemoració dels 600 anys de l’arribada del poble gitano a Catalunya, sota el lema “600 anys del Poble Gitano a Catalunya. Un poble dins un país”. Amb aquest gest es va fer un reconeixement a les aportacions a la cultura i a la història del nostre país per part d’aquest poble, present a Catalunya des de fa més de 600 anys. L’efemèride queda constatada a revistes científiques universitàries i altres publicacions, on es fa una referència del 26 de novembre de 1415, en què l’encara príncep Alfons –que començà a implicar-se en el govern ja el 1415 a causa de la malaltia del seu pare–, va concedir un guiatge a Tomàs de Sabba a Perpinyà. Aquesta persona era un gitano que anava en pelegrinatge cap a Santiago de Compostel·la.

Des de la seva arribada ja fa més de 600 anys, el poble gitano ha patit una història marcada per la persecució, l’esclavitud, el genocidi, el racisme i la desigualtat social. El Govern de Catalunya, a través de la Direcció General d’Acció Cívica i Comunitària, està duent a terme el conjunt de polítiques públiques específiques adreçades al Poble Gitano, la minoria més important del món. Sota el paraigües del Pla integral del Poble Gitano implementem més de cent accions d’equiparació socioeconòmica i reconeixement cultural d’aquest poble. L’impacte d’aquestes mesures en la millora de les condicions de vida dels gitanos i les gitanes fruit del nostre treball i de la societat civil gitana, quedarà palès en el proper Informe sobre la situació del Poble Gitano a Catalunya que durem a terme el proper any 2021.

El nostre compromís per la superació de la situació de desigualtat que pateix la població gitana ja va néixer fa dues dècades. És l’any 2001 quan es porta a terme – per primera vegada – un reconeixement institucional de la existència del poble gitano a través del Parlament de Catalunya, del deute històric que les institucions tenen amb aquesta comunitat i de la importància i el valor que la seva cultura ha tingut i té pel nostre país. En aquest sentit, Catalunya ha estat pionera en el camí cap el reconeixement del poble gitano i cap a la seva equiparació social i econòmica amb la resta de la societat de la qual formen part i segueix en l’avantguarda de les polítiques públiques adreçades a aquest col·lectiu.

Amb la commemoració del Dia de l’Arribada del Poble Gitano a Catalunya es dona compliment a un dels objectius principals del IV Pla integral del poble gitano (2017-2020).

Opre Roma! Endavant, Poble Gitano.

Bernat Valls i Fuster, Vicepresident primer del Consell Assessor del Poble Gitano

Manuel Fernández Cortés, Vicepresident segon del Consell Assessor del Poble Gitano