Ja es pot visitar l’exposició ‘Dies d’Ira’ d’Helios Gómez al Palau de la Virreina de Barcelona

‘Dies d’Ira’ és la retrospectiva més important que la ciutat de Barcelona ha realitzat sobre el pintor gitano, nascut a Sevilla però barceloní d’esperit. L’exposició es va inaugurar el passat 5 de novembre i es podrà visitar de manera gratuïta fins el proper 7 de febrer.

Helios Gómez és un gitano únic, per la força del seu art, i atípic, per la poca visibilitat que la societat ofereix a persones gitanes que participen d’una manera decidida en la defensa dels interessos de tota la ciutadania més enllà de centrar-se exclusivament en els drets del Poble Gitano. I encara més atípic pel fet de posicionar-se d’una manera tan compromesa amb les classes obreres en els moments més convulsos de el segle XX.

L’obra d’Helios Gómez està estretament lligada a la seva militància en moviments comunistes, llibertaris i anarquistes. Va utilitzar la seva habilitat artística per expressar la seva visió del món i les seves idees polítiques. Sempre lligat a moviments sindicals, la seva obra està carregada d’una força única, retratant els moments més durs de la història espanyola i europea des del compromís social.

Encara que la seva obra més coneguda és la Capella Gitana –un fresc realitzat en un dels oratoris de centre penitenciari Model de Barcelona–, Helios no es va prodigar massa amb l’aquarel·la. Els seus treballs més extensos són diferents sèries de dibuixos realitzats amb tinta, il·lustracions per premsa, revistes o butlletins, i cartells. Igualment, Helios també es va atrevir amb la poesia, en algunes ocasions per acompanyar els seus dibuixos.

‘Dies d’Ira’ és un dels seus principals treballs. Publicat a Berlín, en ell recull una sèrie de dibuixos a tinta xinesa i poemes amb els quals analitza diferents temes lligats al poder, el capitalisme, el feixisme o la religió. I encara que l’exposició actual tingui exactament el mateix nom, La Virreina ha reunit més d’un centenar d’obres de l’artista produïdes al llarg de tota la seva vida.

Qui visiti l’exposició podrà conèixer de prop l’obra de l’artista i endinsar-se en un període molt conegut de la història espanyola i catalana, però en aquest cas des de la inusual mirada d’un gitano de Trina establert a Barcelona.

Podeu descarregar aquí el programa de mà de l’exposició.

Pedro Casermeiro