La 19ª Trobada d’Estudiants Gitanes de Catalunya serveix per reivindicar una educació de qualitat tot i la pandèmia

La 19ª Trobada d’Estudiants Gitanes de Catalunya serveix per reivindicar una educació de qualitat tot i la pandèmia

Han estat moltes les famílies gitanes que han hagut de fer front a un dur confinament per la pandèmia de Covid-19. Tot i això, s’ha fet un esforç extra per donar suport acadèmicament a totes les nenes gitanes que no volen quedar-se enrere.

Cristina Vázquez és una de les dones més actives dins de la família que formen a l’associació Drom Kotar Mestipen

Quan les escoles van haver d’adaptar-se a la situació generada per la pandèmia, la diversitat de realitats que van haver d’afrontar les estudiants gitanes i les seves famílies es va multiplicar.

Algunes d’aquestes iniciatives van poder tapar només en part les moltes mancances a les que es feia front, tant en digitalització de continguts, connexions a Internet i virtualització de materials docents.

Per posar en comú les experiències viscudes i els èxits assolits, la XIX Trobada d’Estudiants Gitanes de Catalunya, la primera online, organitzada per Drom Kotar Mestipen, va ser fidel a la seva cita per donar veu a més d’una vintena d’estudiants gitanes de diferents zones de Catalunya, com Bon Pastor, La Mina, Badalona, ​​Zona Franca, Cambrils, Tarragona, Girona o Amposta.

Durant aquesta Trobada Virtual es va plantejar un debat-conversa al voltant de les adversitats sofertes i les oportunitats experimentades per les alumnes gitanes durant el confinament. Es va donar veu a estudiants de diferents graus i edats per posar de manifest què ha suposat aquesta “nova normalitat”, col·lectivitzant les seves veus per construir conjuntament noves estratègies que seran necessàries en la volta a les aules el pròxim curs acadèmic.

Ana Contreras, presidenta de Drom Kotar Mestipen, va presentar aquesta activitat plantejant el dret d’exigir una educació de qualitat com a garantia d’èxit, amb pandèmia o sense.

El responsable del Pla Integral de el Poble Gitano de Catalunya, en Ramon Vílchez, també va mostrar el seu suport a les estudiants gitanes i va incidir una vegada més en la importància de l’educació com a eina principal per a la construcció d’un millor futur.

Veus gitanes com les de Libertad Heredia, biòloga especialitzada en neurociència, van obrir la temàtica que donava títol a aquesta trobada, Educació i Salut.

Va parlar de l’estreta relació entre els baixos nivells educatius que desembocaven en pitjors condicions laborals, que al seu torn incideixen en pitjors situacions econòmiques. Generant-se així una baixa qualitat de vida que acaba per provocar una major incidència de malalties cròniques entre la població gitana (obesitat, malnutrició, problemes coronaris, etc.).

Altres veus especialitzades com la de Karme García Yeste, professora i voluntària a l’Escola Mediterrani, va donar una visió més genèrica sobre la importància de l’educació com a eina per millorar la vida de les persones, ja que com més baix és el nivell educatiu entre la comunitat gitana, més gran és el nivell de pobresa i, per tant, la seva incidència en la salut de les persones i la seva qualitat de vida.

Però una vegada més, van ser les joves gitanes qui van prendre el protagonisme per parlar de totes les iniciatives que es van dur a terme al llarg de la geografia catalana per donar suport a tantes estudiants gitanes que, de la nit al dia, van veure interrompuda la seva progressió a les escoles.

Acompanyament en les videotrucades que feien les noies amb els seus professors, reforços en les classes d’anglès amb Rosa María Cisneros Kostic –gitana resident al Regne Unit– i suport en les activitats que s’havien de dur a terme per seguir amb la “normalitat” de curs van ser tan només algunes de les moltes iniciatives que voluntàries, monitores i mediadores gitanes van realitzar durant el confinament.

En definitiva, aquesta trobada va ser un espai per a la reflexió on professionals i estudiants gitanes van debatre sobre l’escenari que s’acosta a les escoles i com les famílies gitanes, les associacions i els centres educatius van a fer front al curs escolar sense encara una solució clara a la pandèmia pel coronavirus.

Van ser diverses les veus les que van mostrar la seva preocupació sobre les mesures sanitàries que caldrà tenir en compte, essent aquest un handicap que es pot convertir en un problema més gran per la por de les famílies a que les escoles esdevinguin espais amb un alt potencial per contagiar-se de la Covid-19. Per a això, van arribar a la conclusió que serà necessari un diàleg obert i continuat amb els centres educatius i les institucions i les famílies per tenir informació i consensuar quines mesures sanitàries es prendran i quins seran els protocols a seguir per facilitar una ràpida adaptació de l’alumnat.

En una situació tan complicada, les estudiants que van participar a la trobada van concloure que, ara més que mai, la comunitat ha d’estar unida i treballar sota una millor coordinació per assegurar que cap estudiant es queda enrere, que tot l’esforç previ no s’hagi fet en va i que, lluny de que disminueixin els èxits, les dificultats es transformin en victòries.

Sobre el autor

Respondre

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información. ACEPTAR

Aviso de cookies