Els programes d’inserció laboral segueixen oferint oportunitats a la població gitana en plena pandèmia

L’Estat d’Alarma i el confinament decretat per lluitar contra el coronavirus situen a la població gitana en una situació d’accés als recursos econòmics i laborals, si cap, encara més fràgil que abans. Davant d’això, la resposta del moviment associatiu gitano és intensificar esforços i adaptar els diferents programes d’inserció laboral a l’excepcionalitat del moment.

La metodologia de les entitats que treballen per facilitar l’accés a mercat laboral ha canviat completament, ara són les xarxes socials el seu gran altaveu,  les entrevistes presencials s’han convertit en entrevistes telefòniques, les formacions grupals s’han convertit en reunions en plataformes digitals, i s’han obert nous canals de comunicació online per arribar al màxim de persones.

Els programes d’inserció laboral de la Fundación Secretariado Gitano segueixen en ple funcionament tot i que les seves oficines estiguin tancades. Acompanyen als seus usuaris en el procés de recerca de feina i els ajuden a presentar les seves candidatures en els pocs sectors laborals que segueixen demandant treballadors en ple confinament, principalment en la indústria de l’alimentació, la neteja i la cura i atenció de persones. Gràcies a les plataformes en línia, la fundació continua oferint formacions individuals i grupals en competències bàsiques i transversals. Igualment estan aprofitant la diversa oferta formativa que hi ha en línia per orientar a les persones que volen aprofitar l’actual situació per formar-se i estudiar des de casa.

Per contactar amb la Fundación Secretariado Gitano a Barcelona pot escriure al correu electrònic fsgbarcelona@gitanos.org o bé trucar a el telèfon 93 274 55 82.

La Federació d’Associacions Gitanes de Catalunya (FAGiC) ens explica que ha hagut d’aturar diferents formacions presencials que tenia en marxa en el moment en què es va decretar l’Estat d’Alarma però que treballa contínuament per adaptar-se a les noves circumstàncies. Part dels seus esforços es centren ara en acompanyar per telèfon als usuaris que anteriorment atenien presencialment acompanyant-los en un procés individualitzat. Igualment estan treballant en la realització de càpsules audiovisuals amb les què explicaran com buscar feina o com afrontar una entrevista de treball. Les diferents ofertes de treball detectades per la federació són compartides mitjançant les seves xarxes socials. Igualment, han creat un formulari en línia per ajudar a qualsevol persona que ho necessiti a confeccionar el seu propi currículum, i un altre formulari per assessorar a qualsevol persona que tingui dubtes d’àmbit laboral relaciones amb l’Estat d’Alarma i el Covid- 19.

Per contactar amb l’FAGiC pot escriure al correu electrònic info@fagic.org o bé trucar a el telèfon 93 305 10 71.

L’Agrupació d’Entitats Gitanes dels Països Catalans (AGIPCAT) està també intensificant el seu treball dins de l’àmbit de la inserció laboral en aquests dies. Ens expliquen que des del començament de l’Estat d’Alarma pràcticament han doblat el nombre d’usuaris que busquen feina i que afronten l’actual crisi com una nova oportunitat en sectors oblidats per al Poble Gitano, com ara el sector de l’agricultura, o aprofitant la major demanda d’ocupació en sectors com la seguretat o la neteja. Mitjançant diferents convenis amb empreses del sector dels serveis i de la indústria de l’alimentació estan aconseguint insercions laborals en un moment d’especial fragilitat. AGIPCAT ha creat un formulari de contacte per atendre nous usuaris i assessorar en diferents assumptes relacionats amb l’actual pandèmia.

Per contactar amb l’AGIPCAT pot utilitzar l’anterior formulari o escrivint al correu electrònic agipcat@gmail.com.

La Fundació Privada Pere Closa desenvolupa el projecte SEPAL d’inserció laboral especialment dirigit a facilitar la transició escola-treball de la joventut gitana. Des de l’inici del confinament, la seva metodologia de treball també es va adaptar a les noves circumstàncies. Aquests dies segueixen realitzant formacions en competències bàsiques per a la inserció laboral, però en aquesta ocasió mitjançant plataformes online. També realitzen reunions individuals per preparar la candidatura a les ofertes laborals que sorgeixen. Igualment continuen amb la seva tasca de prospecció d’empreses i estan preparant càpsules de vídeo per donar suport a la recerca de feina i treure el màxim partit possible a les noves tecnologies.

Per contactar amb el projecte SEPAL de la Fundació Privada Pere Closa pot escriure al correu electrònic insercion@fundaciopereclosa.org o trucant a al telèfon 662.150.891

El Punt d’Informació de la Dona Emprenedora (PIDE) d’Unión Romaní també segueix treballant intentant donar resposta a les necessitats i els objectius laborals que expressen les dones gitanes amb les què treballen mitjançant entrevistes i qüestionaris en línia, o mitjançant trucades telefòniques. Esperen poder reunir-se aviat presencialment per seguir treballant en grup competències per a la inserció laboral i aconseguir que cadascuna de les usuàries aconsegueixi la seva meta laboral.

Per contactar amb el projecte PIDE pot escriure al correu electrònic romni.empren.cat@gmail.com o mitjançant el aquest formulari de contacte.