#JoEmQuedoaCasa

Per no defallir en l’intent de superar aquesta situació de pandèmia global, volem que el Museu Virtual del Poble Gitano a Catalunya sigui un espai on compartir totes aquelles coses que aquests dies excepcionals estem aprofitant per fer a casa, en família, o sols. Si voleu col·laborar amb aquesta secció, envia’ns al nostre correu electrònic museuvirtualgitano@gmail.com una foto o un vídeo amb alguna activitat que estigueu fent a casa amb una molt breu explicació.

L’aturada de l’economia està afectant greument a moltes famílies gitanes que no poden exercir el seu ofici i que, encara que s’hagin pogut acollir un ERTO, la prestació per desocupació està demorant-més del que esperaven. Davant d’una situació de fragilitat econòmica de bona part de la població gitana, moltes associacions i esglésies evangèliques estan tractant d’aportar el seu petit granet de sorra col·laborant en la distribució d’aliments. Aquest és el cas de l’associació Carabutsí del carrer de la Cera que distribueix aliments entre la comunitat gitana dels barris de Raval, Poble Sec i Sant Antoni.
Estudiar en temps de confinament no és una tasca gens fàcil pels més joves. Acostumats a veure els seus companys i companyes a l’institut, a riure i a divertir-se amb el grup, ara han d’afrontar la tasca d’estudiar tot sols a casa. Així i tot no cal rendir-se i atrevir-se a ser metòdic amb l’estudi online. Aquest és el truc de Caramel, no hi ha tarda que no se sent amb el seu ordinador per fer les tasques que els encomanen els seus professors.
La situació que vivim ha sobrepassat les expectatives de pràcticament tot el món. Ningú esperava una crisi tan aguda com aquesta. Francisca Maya, regidora de l’ajuntament de Sabadell, juntament amb el seu grup municipal, treballa diàriament perquè ningú es quedi enrere i es doni resposta a les necessitats de tota la població de Sabadell, especialment aquells que menys recursos tenien abans d’aquesta situació.
En plena crisi pel coronavirus moltes són les persones, entitats i empreses que s’estan bolcant amb la ciutadania per fer costat a les persones més vulnerabilitzades per aquesta situació. L’Associació Gitana de Gràcia va ser de les que no va perdre ni un sol minut i, a l’igual que moltes altres entitats, va posar totes les seves energies per fer arribar aliments a les famílies més necessitades del seu barri, col·laborant amb el Banc d’Aliments i el teixit associatiu de barri.
Passar més temps a casa que mai implica passar més temps en cadascuna de les estàncies de les nostres llars, i tots comencem a treure-li molt més partit a les nostres cuines. Tenim més temps per preparar receptes noves o les de sempre, però amb més deteniment, també amb nous protagonistes com a xefs o ajudants de cuina. I encara que als mitjans podem escoltar que s’està consumint molta més fruita i verdura, no ens deixem enganyar, la farina i el llevat són els productes estrella d’aquest confinament. ¡Sara i les seves filles Teresa i Sarai s’atreveixen aquí amb una recepta de croissants! Llàstima que ja no en quedin …

23 d’abril, Sant Jordi!! Tot i que no puguem sortir al carrer a comprar i vendre roses, a passejar pels carrers plens de gom a gom i sentir l’esperit de la festa, tenim un munt de coses per festejar aquest Sant Jordi a casa. La Fundació Privada Pere Closa, en el seu compte d’Instagram comparteix un munt d’idees per fer amb els petits, com ara com podem fer un drac, una rosa de paper, o punts de llibre. Gaudim d’un Sant Jordi diferent!!

Sens dubte aquest temps de confinament està servint perquè molts artistes puguin polir el seu art, i el temps que per a molts està passant molt lentament, per a altres passi massa ràpid. Per a persones com en Daniel mai és massa temps el dedicat a la seva passió, la pintura. Aquests dies aprofita per millorar la seva tècnica mixta d’aquarel·la i llapis.
Aquests dies, en José Fernando -Zé, pels amics i per la família- aprofita per dedicar-li més temps al seu passatemps favorit, la música, en concret al seu Canal de Youtube ‘José Fernando‘ dedicat a la música instrumental cristiana i als tutorials de piano. Segur que després d’aquest confinament els músics tindran els seus instruments carregats de més bona música que mai!
En Carlos normalment es passa el dia estudiant, o treballallant com a monitor a l’associació Rromane Siklovne i com a vetllador escolar a l’I-E El Til.ler al barri de Bon Pastor. Els dies abans del confinament li passaven volant, sense gaire temps per dedicar-li a la família. Aquests dies està aprofitant per fer coses que normalment no pot fer però que l’entusiasmen, compartir més temps amb el seu petitó de dos anys, jugar amb ell i tractar de fer els dies més divertits a casa!
Enguany, el Dia Internacional del Poble Gitano ha estat molt diferent a la resta, l’hem celebrat des de casa, des dels balcons i des de les xarxes socials! I no només hem estat gitanos i gitanes celebrant aquest dia, sino que molts amics nostres s’han sumat a la celebració. L’Otger, professor amb alumnat gitano també es va afegir a les celebracions!

La Paula Heredia, esportista d’elit, aquests dies de confinament no perd el temps ni tampoc la forma física, i aprofita qualsevol espai a casa per entrenar sota les instruccions de la seva directora d’equip.

L’Isaac Heredia treballa com a Promotor Escolar al barri de Bon Pastor i aquests dies continua amb la seva feina des de casa. Es coordina amb les escoles i truca a totes les famílies amb les que treballa habitualment per veure com estan i explicar-los com evoluciona la situació escolar, quan es preveu tornar a classe o quines tasques els hi han encomanat als fills des de l’escola.
Comencem la secció compartint una campanya de sensibilització creada per l’Associació de Joves Gitanos de Gràcia en la que apareixen diferents artistes i membres d’entitats gitanes i amb la que ens demanen que aquests dies ens quedem a casa!