Un 8 d’abril des dels balcons i les xarxes socials

Degut a les mesures de confinament, aquest any el Dia Internacional del Poble Gitano s’ha celebrat des de casa, des dels ordinadors i des dels mòbils.

Ara fa tot just un mes, quant totes les entitats gitanes es preparaven per celebrar el 8 d’abril ningú podia imaginar-se una situació com aquesta, però la realitat ha superat la ficció i la pandèmia del SARS-CoV-2 ha avançat imparable dia a dia. Les mesures de confinament a Catalunya i a la resta de l’Estat han obligat a suspendre qualsevol acte de celebració pública. Així, aquest 8 d’abril ha estat desproveït de la cerimònia del riu en record dels nostres avantpassats i de la ja tradicional recepció al Parlament de Catalunya, així com d’altres actes festius.

Tot i això, els gitanos i les gitanes han fet un gran esforç per deixar enrere les circumstàncies que estem vivint i celebrar el 8 d’abril des dels balcons i des de les xarxes socials. Diferents entitats gitanes van animar els dies previs a enlluernar els balcons més que mai i compartir fotografies i altres missatges per internet.

La Federació d’Associacions Gitanes de Catalunya (FAGiC), organitzadora dels principals actes commemoratius a Catalunya va compartir diferents continguts durant tota la jornada al seu perfil de Facebook, fotografies de famílies festejant a casa, infants dibuixant i els missatges de felicitació del president de la federació, Simón Montero, del president del Parlament de Catalunya, Roger Torrent, i d’un munt de referents del Poble Gitano gitanes i del món de la política i la cultura.

Amb un missatge molt respectuós, el president de la FAGiC va mostrar el seu recolzament a totes aquelles famílies que han perdut un ser estimat en aquesta pandèmia, i va convidar a celebrar el 8 d’abril des de les xarxes socials tot recordant celebracions d’anys anteriors.

El president del Parlament català va ressaltar l’esperit de resiliència del 8 d’abril com a clau per a superar la situació actual i construir una societat i un país millor. “Sabrem superar aquesta situació, ho hem fet al llarg de tota la història i per això tenim esperança. Però sobre tot ho farem perquè recordarem totes les lliçons del 8 d’abril, tot el que ens heu ensenyat el Poble Gitano, aquesta vocació de perseverança, aquesta voluntat de ser, aquesta voluntat de tirar endavant sempre malgrat totes les dificultats, malgrat tots els entrebancs, malgrat tots els entorns hostils, heu fet sempre que la roda del carro girés endavant i això és el que volem pel nostre país”, va explicar Roger Torrent.

L’acte final produït per la FAGiC per aquest 8 d’abril va consistir en un seguit de vídeos de felicitació i musicals fets des de casa per diferents artistes entre els quals es trobaven Pedro el Granaíno, los Pocholos, la Kaita, Maui d’Utrera, Chelo Pantoja, la família Jiménez Sagüesa i membres de l’associació de dones gitanes Sim Romi entre d’altres.

D’altra banda, moltes entitats gitanes també han volgut que les xarxes socials es fessin ressò del missatge del 8 d’abril. L’Agrupació d’Entitats Gitanes dels Païssos Catalans (AGIPCAT) va omplir el seu perfil de Facebook amb un munt de missatges de felicitació de personalitats del món de la cultura i la política. Igualment moltes més entitats gitanes es van sumar a les celebracions compartint a les seves xarxes socials vídeos i fotografies felicitant el Dia Internacional del Poble Gitano. Unión Romaní, Tumenge Calí, Lachó Bají Calí, Fundación Secretariado Gitano, Campus Rom, Drom Kotar Mestipen, Associació de Joves Gitanos de Gràcia, el Consell Municipal del Poble Gitano de Barcelona, la Plataforma 8 d’abril o la Fundació Privada Pere Closa van ser de les entitats catalanes que més actives es van mostrar a les xarxes socials.