L’associació Rromane Siklǒvne utilitza la música per difondre la cultura i la història gitana

El passat dijous 12 de març, l’associació d’estudiants gitanos Rromane Siklǒvne va presentar al Centre Cívic de Bon Pastor un projecte pedagògic i musical entorn la cultura gitana.

El projecte ‘Orobroy, Singularitat Romaní’ ha reunit un grup de quinze joves dels barris de Bon Pastor i Baró Viver de Barcelona durant més d’un any. L’eix central del projecte ha estat el tema musical ‘Orobroy’ de David Peña Dorantes. Segons ens explica Carlos Hernández, president de l’entitat gitana, “Orobroy és un tema musical que va veure la llum a mitjans dels anys 90 i ràpidament es va convertir en  ‘l’himne no oficial gitano’. El més interessant és que Dorantes va recrear el flamenc, sense saber-ho i sense voler-ho, aplicant les característiques de la música romaní a tot Europa. D’altra banda, la lletra que acompanya la música és un bell lema contra el racisme, i està cantada en caló, la nostra llengua”.

Aquests tres aspectes -música romaní, una lletra antiracista i el caló-, han estat els tres eixos del treball desenvolupat amb els joves. Tots els dilluns a la tarda, a les aules de música de l’Institut-Escola El Til·ler han sonat pianos, guitarres, bateries i altres instruments a ritme de flamenc. A més, els participants del projecte també han pogut conèixer la història de la llengua romaní i del caló, i han parlat d’història gitana i d’antigitanisme.

El resultat de tot aquest treball interdisciplinari ha estat la creació d’una peça musical i poètica que part dels cants més antics que es conserven en el flamenc, les tonás, i va navegant per diferents pals del flamencs fins a arribar a la interpretació del tema de Dorantes. De la música emergeix poesia per narrar la història del flamenc i del Poble Gitano.

La presentació de l’obra va tenir lloc dijous passat al Centre Cívic del Bon Pastor sota l’alerta sanitària pel coronavirus. L’aforament es va reduir a 50 localitats que es van omplir de familiars dels joves i veïns de barri. Carlos Hernández ens explica que, tot i que van convidar a tota la gent que no era de barri a no desplaçar-se, van mantenir la convocatòria de l’acte per tancar l’activitat de l’associació durant les següents setmanes i acomiadar-se per un temps de la base social de l’entitat.

Després de l’actuació musical va tenir lloc un conversatori en què Isaac Heredia i Pedro Casermeiro van denunciar l’antigitanisme que s’amaga darrere del gradual procés de ‘desgitanització’ del flamenc per part de les institucions andaluses i les productores musicals.

Rromane Siklǒvne ha promès repetir l’actuació i facilitar que tot el públic interessat en el projecte el pugui conèixer un cop hagi passat l’estat d’alarma.