Drom Kotar Mestipen explica la seva història amb una Exposició al Centre Cívic de Bon Pastor

L’entitat de dones gitanes va inaugurar divendres passat una retrospectiva dels seus 20 anys d’activitat.

A l’exposició podeu veure diferents imatges de la història de Drom Kotar Mestipen, i també els cartells de les Trobades d’Estudiants Gitanes de Catalunya.

Drom Kotar Mestipen, que significa “Camí de Llibertat” en llengua romaní, va néixer l’any 1999 de la mà d’un grup de dones, la majoria d’elles gitanes, que buscaven un futur més digne per les seves filles i amb l’educació com a eina clau per la transformació social.

Ara, després de 20 anys d’història, han volgut reunir els moments clau de l’entitat en una exposició al Centre Cívic del Bon Pastor. Entre les fotografies que conformen l’exposició podrem trobar les primeres activitats de l’entitat, trobades d’estudiants gitanes, tallers de formació, reunions de treball i els dos congressos internacionals de dones gitanes que han organitzat.

Durant la inauguració, Ana Contreras, presidenta de l’entitat, ens va explicar la importància que va tenir per a l’entitat el primer Congrés Internacional de Dones Gitanes organitzat l’any 2010. “El primer congrés va ser un moment molt especial. Jo feia poc que col·laborava amb l’entitat, però les dones gitanes deien que era un somni que tenien des de feia molt de temps, i quan es va poder aconseguir, va significar un abans i un després per a l’entitat”.

No obstant això, Ana ens comenta que li costa quedar-se amb un sol moment i que les Trobades d’Estudiants Gitanes són clau per entendre la història de l’entitat. “La primera trobada va ser l’any 2000 i només vam tenir una mare i una nena. D’allà va sorgir la necessitat d’arribar a més gent, i en aquesta última trobada van participar 300 dones gitanes. D’aquests primeres trobades també sorgeix la necessitat de tenir referents gitanes en espais educatius amb titulacions oficials, i per això organitzem formacions de monitores de lleure amb freqüència”.

Maria Cortés, tècnica de l’entitat, destaca l’última Trobada d’Estudiants Gitanes com a símptoma de canvi dins de les comunitats gitanes respecte a l’educació. “Les dones que més temps porten a l’entitat ens expliquen que al principi els costava molt trobar a altres dones amb educació superior que actuessin com a referents, fins i tot que havien de buscar a dones gitanes de fora de Catalunya. No obstant això, ara hi ha tantes dones que poden exercir aquest rol que ens costa seleccionar les que parlaran cada any”, ens va comentar Maria.