La Fundació Privada Pere Closa fa un conta contes dirigit al públic adult

Dimarts 18 de febrer, la Fundació Privada Pere Closa va fer un conta contes a l’Ateneu del Raval dins del programa d’activitats de l’Espai Avinyò

L’Espai Avinyò és un espai de trobada i de debat entorn als reptes d’una societat cada cop més diversa culturalment i cada cop més necessitada de la construcció de ponts de comunicació entre les diferents cultures presents a la ciutat de Barcelona. Cada trimestre ofereix una programació orientada a potenciar els principis de la interculturalitat mitjançant la visibilització i el reconeixement de les diferents manifestacions culturals presents a la ciutat.

En el marc d’aquesta programació, Sebastián Porras i Rafael Perona, de la Fundació Privada Pere Closa, van narrar i escenificar dos contes populars gitanos per tal d’apropar la història i la cultura gitana al gran públic. Habitualment aquesta és una activitat que la fundació desenvolupa dins dels centres educatius d’arreu de Catalunya perquè l’alumnat pugui conèixer la història gitana de forma lúdica i participativa.

Amb alumnes de primària, en Sebastián treballa des de fa aproximadament vint anys explicant diferents contes, però segons ens explica, encara ho troba molt vibrant. “Malgrat conec molt bé els contes continuo gaudint. Cada sessió és diferent, hi ha un element incontrolable, els nens són imprevisibles. Aprenc un munt d’ells i espero que ells també”. L’impacte en aquests anys dins de les escoles ha estat molt gran. El darrer 2019 van fer un total de 111 sessions dels seu conta contes a prop de 60 escoles de tot Catalunya, arribant aproximadament a 2.500 alumnes.

En aquesta darrera ocasió, l’actor Sebastián Porras, acompanyat a la guitarra per Rafael Perona, va fer una adaptació dels Contes Rromane pel públic adult i la va presentar a l’Ateneu del Raval. Prop de quaranta persones van poder gaudir de l’espectacle i dialogar amb els artistes sobre molts aspectes desconeguts de la història i la cultura gitana, a més de poder trencar tòpics i estereotips molts arrelats a la societat majoritària.

Sebastián ens explica que els contes són una eina molt útil per sensibilitzar a la societat sobre la realitat del Poble Gitano. “Els contes són en centre d’interès al voltant del qual giren uns altres aspectes, com són la llengua, la geografia, la història o la música. Amb aquesta activitat tractem de promoure valors com la solidaritat, la interculturalitat, el respecte per l’altre i la convivència”.