El projecte Edyta lluita per reduir l’escletxa digital que afecta les dones gitanes

La Fundació Secretariado Gitano col·labora amb la Fundació Orange en la realització d’un projecte dirigit a la capacitació digital de dones gitanes, un col·lectiu que sovint troba en les noves tecnologies una dificultat més pel seu desenvolupament vital i laboral.

El projecte Edyta, que va néixer a Madrid l’any 2017 i que va donar el salt a l’any següent a ciutats com Còrdova, Lleó, Màlaga, València i Barcelona, ​​s’adreça específicament a dones gitanes que, tot i ser un dels col·lectius més afectats per l’escletxa digital, són qui demanen amb més força ocupar un espai rellevant en la nostra societat.

Edyta tracta de familiaritzar les participants en l’ús de les noves tecnologies, tablets, ordinadors, diferents programes d’ús diari i tasques d’administració. Igualment el projecte també persegueix que les dones estiguin al dia en l’ús de les xarxes socials i que siguin capaces de projectar la seva imatge i perfil professional als diferents recursos de recerca de feina o d’emprenedoria.

Per dur a terme aquest projecte s’han utilitzat aules perfectament condicionades per la Fundació Orange amb material informàtic i s’ha emprat una metodologia d’aprenentatge basada en el treball per projectes.

Moltes de les participants arriben la formació amb la idea d’iniciar un petit negoci o projecte –ja sigui per activar la vida veïnal dels seus barris o per vendre el seus productes de artesania– i mitjançant aquesta formació aprenen com arribar al públic a través de les noves tecnologies d’una manera efectiva.

La formació a Barcelona, ​​que va ser dinamitzada pels artistes gitanos Sandra Carmona i Daniel Diaz Heredia juntament amb l’expert en transformació digital Massimo Longo, va ser una ocasió única per intercanviar una infinitat d’experiències vitals i habilitats de les dones que van participar, tenint les noves tecnologies com a teló de fons.

L’exposició Dikardí es pot visitar fins el proper 18 de març al Centre Cívic de Sant Andreu, a Barcelona

Com a resultat de més de tres mesos de formació, les participants de la ciutat de Barcelona han estat capaces de crear una exposició autobiogràfica basada en les noves tecnologies. Amb el títol de Dikardí –”memòria” en caló– l’exposició es pot visitar al Centre Cívic de Sant Andreu fins al 18 de març.

Per Sandra Carmona, el projecte Edyta “pot transformar a cada dona gitana, perquè tenen totes les ganes de el món, però no tenen les eines. Edyta els permet entrar en un món nou i que aquest món també les vegi”. I és que segons fonts de la Fundació Secretariado Gitano (FSG), el setanta per cent de les participants, a nivell estatal, acaben amb èxit el programa i passen a participar activament en les noves formes de recerca de feina o emprenedoria.

El fet que la FSG i la Fundació Orange uneixin forces en la lluita contra la escletxa digital suposa un avanç significatiu per a moltes dones gitanes que podran crear xarxes socials i participatives en diferents municipis, i que contribuirà al fet que les diferències socials s’escurcin una mica, ja que en l’era de la informació és vital que el nostre poble tingui les mateixes oportunitats que la resta de la societat i puguem lluitar per tenir més visibilitat i trencar tots aquests prejudicis que encara ens persegueixen.