Un viatge musical per la història gitana

El teatre Akadèmia de Barcelona va estrenar el cap de setmana l’obra de Sebastià Porras Soto “Rromipen, el viatge de la música gitana”.

La història gitana i la música han anat sempre acompanyades de la mà de manera inseparable. De fet no hi ha millor exercici per conèixer la nostra història que escoltar les nostres músiques. I precisament això és el que es busca en “Rromipen“, una obra en la qual s’explica l’essència del Poble Gitano mitjançant la música i la història.

El teatre Akadèmia va acollir els dos únics passis de la nova proposta de Sebastián Porras Soto, que després de treballar en Contes Rromane, una activitat de difusió de la cultura gitana a centres educatius, sorprèn ara amb Rromipen, un homenatge a la història i les músiques gitanes..

La posada en escena uneix amb naturalitat narració, poesia, contes i música. Sebastián Porras pren el paper de narrador i condueix el públic per la peripècia històrica del Poble Gitano, des de l’Índia fins a la península. Jordi Heredia a la guitarra, Emil Bolozan al violí, Nenad Jovic al contrabaix i Luisa Heredia i Fefa Gómez al cant, converteixen la narració en música, en czardes i en flamenc, elevant el to dramàtic de l’obra.

Rromipen no pot deixar d’evocar-nos la pel·lícula Lacho Drom dirigida el 1993 per Toni Gatlif en la qual es recullen les músiques romanís des de l’Índia fins a la península ibèrica. Altres dels referents d’aquesta proposta són els escriptors gitanos Pepe Heredia i Joaquín Albaicín, els versos dels quals es troben també en l’escenificació.

Rromipen és un homenatge a la història gitana i als valors d’un poble que ha sobreviscut estoicament a la persecució allà on s’ha trobat. En definitiva, estem davant d’una obra inspiradora que deixa amb molt bon gust de boca i ganes de nous episodis.