Arriba el llibre “Halar, cuina gitana a Catalunya”

El passat divendres el conseller de Treball, Afers Socials i Famílies Chakir El Homrani va participar a la presentació del llibre de receptes gitanes “Halar, cuina gitana a Catalunya” a la seu de la Fundació Alícia.

El llibre “Halar, cuina gitana a Catalunya” és una iniciativa del Pla Integral del Poble Gitano i és fruit del treball conjunt entre la comunitat gitana i la Fundació Alícia, entitat dedicada a la recerca gastronòmica. Durant un període de més de dos anys, la Fundació Alícia s’ha entrevistat amb persones gitanes de diferents indrets de Catalunya per tal de conèixer la rica tradició culinària de les seves famílies. Desprès de recollir les receptes, la Fundació Alícia va convidar a les dones gitanes a cuinar-les amb els seus cuiners i poder estandarditzar les receptes de cara a la publicació d’aquest llibre.

Així, el resultat és un llibre que recull lo més important i significatiu del patrimoni gastronòmic gitano a Catalunya. El brou de chicharros, el cocido amb fonoll i amb sopa de pa, les gachas, la garbanzada amb tortitas de farina o el potaje de bacallà son algunes de les 34 receptes que permetran difondre la tradició culinària gitana i facilitar que tothom en pugui gaudir d’ella. A més a més, les receptes van acompanyades de breus explicacions que van facilitar les dones gitanes i que permeten contextualitzar cadascuna de les receptes, conèixer quina és la seva procedència o quan s’acostuma a cuinar.

La presentació del llibre va tenir lloc a la seu de la Fundació Alícia a Sant Fruitós de Bages i va comptar amb la  presència del conseller de Treball, Afers Socials i Famílies, Chakir El Homrani, el director d’Acció Cívica i Comunitària, Bernat Valls, el director de la Fundació Alícia, Toni Massanés, i el vicepresident segon del Consell Assessor del Poble Gitano, Manuel Fernández.

Toni Massanés va explicar breument el procés d’elaboració del llibre i va emfatitzar que la cuina gitana és una cuina plena d’influències de diferents indrets de la península i que ha servit per “enriquir molt la cuina catalana, una cuina oberta a moltes influències”. Però Massanés també advertir del “perill que amb la globalització de la cuina ràpida, acabem perdent el nostre ric patrimoni culinari”, i va motivar a les dones gitanes, “les transmissores i depositàries d’aquest ric patrimoni cultural” a transmetre-ho a les següents generacions.

En el seu torn, Bernat Valls va introduir la importància que té el menjar com a espai de socialització i reunió familiar a la nostra societat en general i a les comunitats gitanes en particular. Valls va explicar que aquesta acció té com a objectiu promoure la cultura gitana com a part de la cultura catalana i va aprofitar l’exemple de la cuina per fer una metàfora amb la societat catalana, explicant que “Catalunya ha fet i vol fer olor de menjar, perquè fa créixer a la seva gent, perquè la fa sana, perquè la fa acollidora, convivencial, inclusiva i orientada i oberta al món, perquè ens coneguin i vulguin saber-ne més de nosaltres i dels pobles que la formem”.

El conseller Chakir El Homrani també va indicar la importància que té la gastronomia per a facilitar espais de relació comunitària que ens permetin “conèixer i reconèixer la diversitat que construeix la nostra societat i el nostre país”, argumentant que “Catalunya no es pot entendre sense les aportacions que tothom ha fet”, i en aquest cas “les aportacions de la cuina gitana a la cuina catalana”. El conseller també va ressaltar la importància de la gastronomia en “la construcció de la pròpia identitat” i com a element “d’interacció i aprenentatge entre diferents pobles”, però advertint la necessitat de “no caure en una dinàmica d’assimilació” en l’àmbit gastronòmic.

Una vegada acabat l’acte oficial de presentació, la Paquita Domingo, la María Santiago “Mayi” i seva filla Teresa van cuinar, en directe i davant del públic, algunes de les receptes del llibre i van convidar als assistents a tastar i gaudir de la cuina gitana.

One thought on “Arriba el llibre “Halar, cuina gitana a Catalunya”

1. Avatar
    David Sanahuja - 8 febrer, 2019 at 11:52 am

Hola,

Sóc director de l’escola Guerau de Peguera de Torrelles de Foix. Trobo molt interessant el llibre relacionat amb la cuina gitana. A la nostra escola tenim un 15% d’alumnat gitano i ens agradaria organitzar una xerrada on es poses en valor la cultura gitana i obrir-ho a totes les famílies de l’escola. Hi hauria la possibilitat que alguna persona pugui venir a explicar-nos-ho a les famílies i a l’alumnat ?

Salutacions