L’Institut Goethe i la Fundación Secretariado Gitano es plantegen què és la felicitat

Un grup de joves gitanos i gitanes interpreten la felicitat a través de l’art, la dansa i l’expressió teatral en una iniciativa de l’Institut Goethe de Barcelona i la Fundación Secretariao Gitano

Durant el mes de novembre, set joves gitanos i gitanes de la província de Barcelona van participar d’un taller d’improvisació teatral dirigit pel director d’obra Josep Maria Mestres i el coreògraf Andoni Larrabeiti. El taller es va plantejar com un espai per treballar l’expressió, el moviment, la veu i les idees entorn al concepte de la felicitat.

Dos mesos més tard, s’ha celebrat a Barcelona la mostra resultant de tota la feina feta. Amb una escenografia transformadora, els joves han interpretat diferents formes artístiques i creatives com la dansa, la veu i la música.

Entre la senzillesa d’un missatge directe i l’expressió cultural, l’espectacle ens planteja què és la felicitat.

Veure néixer als més petits, recordar l’àvia quan ens cuinava el nostre plat preferit o aquells Nadals en família, són exemples que els i les joves han compartit, i que, d’alguna manera, ens traslladen al sentiment de felicitat que hem viscut quan hem estat abraçats, acompanyats i estimats. Des de la subtilesa i la improvisació dirigida, l’espectacle transporta a la melangia dels bons moments viscuts, a la satisfacció de reivindicar amb autenticitat la pròpia identitat i la lluita per la superació.

Un cop acabada la mostra, els i les actores han ofert un col•loqui per valorar i compartir l’experiència. El taller ha esdevingut un espai de reunió de joves gitanos i gitanes que no es coneixien prèviament. Ha estat un espai d’unió i d’afecció, element clau en un espectacle que reparteix, des de la sensibilitat, emocions de felicitat.

L’organització d’aquests tallers de teatre forma part del projecte Freiraum, una iniciativa dirigida a joves gitanos i gitanes, que ha estat impulsada per l’institut Goethe, amb la col·laboració de la Fundación Secretariado Gitano, l’Instituto de Cultura Gitana i la Joven Compañía. L’institut Goethe ha fet possible el projecte Freiraum a 42 centres repartits en ciutats de tot Europa, i té prevista una reunió amb joves de Barcelona i joves de Madrid, per elaborar una mostra conjunta i representar-la a la Fira Internacional de les Cultures que se celebrarà al Centre de Creació Contemporània Matadero de Madrid. El següent pas serà una estada a Berlín, per connectar a tots els i les joves d’arreu, trencar fronteres, fomentar la seva unió i gaudir dels diferents espectacles.

*Imatge original de l’Institut Goethe

Sara Mas Assens Sara Mas Assens
Sara Mas Assens es sociologa y antropóloga, con un postgrado en Género e Igualdad. Actualmente trabaja en la Fundación Privada Pere Closa como coordinadora técnica de proyectos europeos en el ámbito de la educación, la juventud y la participación social.