L’exposició 600 anys del Poble Gitano a Catalunya aconsegueix un gran impacte

L’exposició que explica la història i contribucions del Poble Gitano a Catalunya acaba d’arribar a la ciutat de Badalona i té previst viatjar per diferents indrets del país durant aquest 2018.

Taula inaugural (d’esquerra a dreta: Julio Vargas Clavería, Dolors Sabater i Ramon Vilchez).

La cultura gitana, tot i ser present en el nostre territori des de fa 600 anys, és poc o mal coneguda per la resta de la societat. La seva riquesa i les seves contribucions al mosaic cultural català mai han estat reconegudes. Precisament això és el que vol combatre el Pla Integral del Poble Gitano de Catalunya (PIPG) amb l’exposició “600 anys del Poble Gitano a Catalunya. Un poble dins d’un país”.

L’exposició acaba d’arribar a la ciutat de Badalona, al Centre Cívic de Sant Roc, un dels barris amb major població gitana a Catalunya i on el PIPG desenvolupa diferents accions per tal de promoure la inclusió de la comunitat gitana. La inauguració de l’exposició va ser un èxit en quant a la participació dels veïns del barri i va comptar amb la presència de Dolors Sabater, alcaldessa de Badalona, Ramon Vílchez, responsable del Programa del Poble Gitana i de la Innovació Social de la Generalitat de Catalunya, i Julio Vargas, membre del Consell Municipal del Poble Gitano de Badalona.

Abans d’arribar a Badalona, l’exposició ha visitat els municipis de Tarragona, Reus, Badia del Vallès, Terrassa, Sant Adrià del Besòs, Gavà, El Prat del Llobregat i La Canonja. I durant el que queda d’any també serà possible visitar-la a Tarragona, Tortosa, Lleida, Viladecans, Vilanova i la Geltrú i Amposta. Aquesta àmplia demanda és un gran indicador d’èxit pels responsables de l’exposició i valoren molt positivament que molta gent pugui conèixer la riquesa cultural del Poble Gitano, contribuint així, a la construcció d’un marc de convivència intercultural entre gitanos i no gitanos cada vegada més igualitari i just.

La coordinació entre el Pla Integral i les associacions gitanes del territori on viatja l’exposició està sent molt estreta i facilita que tingui un major impacte. Per altra banda, molts centres educatius organitzen visites a l’exposició per conèixer la història i cultura gitana i treballar després a l’aula amb la participació de les associacions gitanes.