Preestrena de l’obra de teatre “AKANA”

El passat diumenge 21 de gener va tenir lloc la preestrena de l’obra de teatre “AKANA”, un projecte artístic comunitari amb joves gitanos i gitanes, coordinat per l’Associació Veus Gitanes i el Centro Cultural Gitano de la Mina.

Durant un any, un grup de 20 joves de diferents barris de Barcelona i Sant Adrià del Besòs, amb el suport de les entitats Veus Gitanes i Centre Cultural Gitano de la Mina, han estat treballant en la creació d’una obra de teatre al voltant de la història del poble gitano i el secular antigitanisme. L’objectiu de fons de les entitats coordinadores ha estat apoderar als joves que participen en l’obra, apropant-los la historia del poble gitano i oferint-los la oportunitat d’interpretar-la des de les seves pròpies vivències i realitats.

Per als actors i actrius, nois i noies gitanes d’entre 8 i 23 anys d’edat, aquesta era la seva primera actuació teatral en públic; alguns d’ells ni tan sols havien trepitjat un teatre abans de començar aquest projecte. No obstant això, aquesta situació no ha representat cap impediment perquè hagin aconseguit traslladar la seva pròpia vivència de la història gitana a l’escenari. Rafael Perona, president del Centre Cultural Gitano de la Mina, en la presentació de l’obra, va destacar haver tingut la possibilitat de treballar amb un grup de joves. “Avui em porto la major satisfacció que m’he pogut dur a la meva vida, que ha estat el poder treballar amb nens agraïts, amb nens que et miraven amb respecte, amb nens que et quedaves mirant com es quedaven amb la boca oberta quan els explicaves la gran batuda de 1749 o quan els explicaves la vicissituds que han passat els gitanos”, explicava Rafael.

El gran mèrit d’aquest grup d’actors novells ha estat aconseguir explicar la història gitana des de la seva pròpia concepció i vivència, i és que la història gitana ha estat sempre explicada per gent no gitana, i “la història explicada per algú que no ens coneix es deixa moltes coses al tinter i, per tant, no és una història de veritat “, comentava Rafael Perona.

L’obra de teatre, que te per títol “AKANA” (“ara” en llengua romaní), aconsegueix plasmar el continu diàleg del present dels i les joves amb la seva història com a poble, portant-nos de l’Índia del segle X al barri de la Mina del segle XXI. Mitjançant una posada en escena avantguardista, l’obra presenta les diferents fites de la història del poble gitano, així com els seus valors i tradicions, guiant-nos a un missatge final basat en la concòrdia i la convivència.

Paqui Perona, presidenta de Veus Gitanes, ressalta el treball d’apoderament realitzat amb els joves actors i actrius, “han pogut conèixer la història del seu poble, i l’han relacionat amb la seva pròpia vida, amb el seu passat i amb el seu present. Els hem preguntat què volen ells per al seu poble, per a ells mateixos com a individus, com a barri i com a famílies, i els hem ofert l’oportunitat de creure en les seves possibilitats per explicar-ho al món”.

Ara l’obra ha de seguir creixent fins a la seva estrena oficial a l’estiu. Paqui Perona ens va explicar que “ens queda perfeccionar l’obra, millorar els missatges que els nois i noies volen transmetre, i poder estrenar l’obra en un bon teatre a la ciutat i que tota la gent que vulgui tingui l’oportunitat de veure-la”.