Celebració de la novena edició dels Premis FAGiC

La Federació d’Associacions Gitanes de Catalunya (FAGiC) celebra des de fa nou anys una cerimònia d’entrega de premis en la que es reconeix la tasca de persones i institucions, tant gitanes com no gitanes, per a la promoció del poble gitano i la seva cultura. Aquesta cerimònia s’ha convertit en un punt de trobada del moviment associatiu gitano a Catalunya, i es que la FAGIC compta amb més de noranta entitats federades i és, sens dubte, l’entitat gitana més representativa del territori català.

Aquest any, a més de la tradicional cerimònia de lliurament de premis, també s’han celebrat els 25 anys de vida de la federació. Simón Montero, president de la FAGiC, va fer un discurs molt emotiu i va recordar el nom de molts gitanos i gitanes que contribuir a la creació i desenvolupament de l’entitat. Montero també va fer una valoració positiva d’aquests 25 anys i va animar a continuar treballant pel present i futur del poble gitano a Catalunya, “si volem continuar 25 anys més contribuint a la millora de les condicions de vida del poble gitano, si volem accedir al món laboral i educatiu en igualtat de condicions, si volem lluitar per la justícia social, per la igualtat d’oportunitats i en contra de la discriminació i l’antigitanisme, i per sobre de tot, si volem continuar sent gitanos, hem de seguir units 25 anys més!”.

En motiu de la celebració dels 25 anys de la federació, els premis han estat lliurats a persones i institucions que han fet possible que la Federació d’Associacions Gitanes de Catalunya sigui el referent que és avui dia dins de la societat catalana. Així els premiats enguany han estat:

Manuel Heredia Jiménez, primer president de la FAGiC. Manuel va fundar en 1983 l’Associació Gitana de Sabadell i va tindre un paper cabdal en la fundació de la Federació d’Associacions Gitanes de Catalunya, de la que va ser president de 1991 a 2006. Manuel també va ser nombrat l’any 2011 assessor de la Generalitat de Catalunya en matèria d’atenció a la comunitat gitana, càrrec que va ocupar fins el 2015.

Juana Fernández Cortés, activista destacada des de els anys noranta. La Juana és fundadora de la primera associació de l’estat composta només per dones gitanes, l’Associació Sociocultural Gitana Lachó Bají Kalí. La Juana ha treballat àmpliament per a la difusió de la llengua romaní i pel reconeixement del Samudaripen, que és com es coneix l’Holocaust gitano. Actualment Juana Fernández és vicepresidenta del Consell Municipal del Poble Gitano de Barcelona.

Anna Simó i Castelló, exconsellera de Benestar Social i Família de la Generalitat de Catalunya. Anna Simó és diputada per Esquerra Republicana de Catalunya des de l’any 2006 al Parlament català, i va ser una de les grans impulsores de la “Declaració del Parlament de Catalunya de reconeixement de la persecució i el genocidi del poble gitano” l’any 2007, i més tard va contribuir com a consellera a la posada en marxa de la primera edició del Pla Integral del Poble Gitano a Catalunya.

Manuel Fernández Cortés, activista gitano del barri de La Mina. Manuel Fernández va ser un dels fundadors de la FAGiC i ha participat en diferents directives de la federació. Manuel ha estat molt implicat en el treball social i educatiu al barri de La Mina, i va ser el primer regidor gitano del municipi de Sant Adrià del Besòs.

Consell Municipal del Poble Gitano de Barcelona, òrgan consultiu de l’Ajuntament de Barcelona creat l’any 1998. Des del consell es promouen accions en defensa i promoció de la cultura gitana i es fomenten iniciatives per combatre el racisme i la discriminació. En l’actualitat el consell té un paper essencial en el desplegament i seguiment de l’Estratègia Local amb el Poble Gitano de Barcelona.

José Santos Silva, president de la FAGiC entre els anys 2006 i 2013. José Santos ha dedicat gran part dels seus esforços a lluitar per superar les dificultats de gitanos i gitanes en l’accés a l’habitatge i també en l’àmbit de la Justícia. Ha estat, precisament, membre dels grups de treball d’Habitatge i de Justícia tant en el Pla Integral del Poble Gitano com en el Consejo Estatal. José Santos és actualment president de l’Associació Cultural Gitana de Viladecans.

Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya. El Departament ha contribuït tanta a la creació com a la gestió del Pla Integral del Poble Gitano a Catalunya, l’eina amb que la Generalitat treballa per a la millora de les polítiques públiques dirigides a la població gitana a Catalunya i el seu impacte.