Xerrada “Dona Gitana i Moviment Associatiu”

Aquest dimecres ha tingut lloc una conferència amb el títol “Dona Gitana i Moviment Associatiu” organitzada per la Federació d’Associacions Gitanes de Catalunya i el Pla Integral del Poble Gitano dins del marc de celebracions dels 600 anys de l’arribada dels gitanos a Catalunya.

Tot i que en les últimes dècades el moviment feminista ha aconseguit cridar l’atenció sobre les desigualtats que hi ha entre homes i dones, avui dia segueixen existint greus diferències entre els dos gèneres -ja sigui en el pla social, laboral, econòmic o polític-, i aquest fet no és inherent al poble gitano. Freqüentment es diu que la dona gitana pateix una doble, fins i tot triple, discriminació, pel fet de ser dona, pel fet de ser gitana i per totes les adversitats extra que han d’afrontar. I és per això que l’activisme de les dones gitanes mereix una menció especial.

El Pla Integral del Poble Gitano a Catalunya i la Federació d’Associacions Gitanes de Catalunya (FAGIC) han organitzat un conferència amb el títol “Dona gitana i moviment associatiu” per tal de visibilitzar el paper de la dona gitana en els últims anys dins l’activisme gitano i valorar el futur més pròxim. La conferència va tenir lloc dimecres a la Biblioteca Francesca Bonneimason a Barcelona. L’acte va ser inaugurat per, Simó Montero, president de la FAGIC, i per Núria Carrera, degana del Col·legi Oficial de Treball Social de Catalunya. Simón Montero va voler emfatitzar en la seva intervenció la necessitat “d’apostar per l’apoderament de la dona gitana des d’una perspectiva de transmissió de valors, i defensar la cultura gitana des de la intel·lectualitat, deixant de banda el romanticisme i el victimisme”.

A la conferència van participar Mercedes Gómez, Francisca Domingo, Noemí Fernández i Susana Martínez, totes elles membres de la FAGIC, i representants de generacions i moments diferents del moviment associatiu gitano.

Lacho Baji Calí va ser una de les primeres associacions gitanes presents al territori espanyol i català, i la seva singularitat radica que totes les seves integrants eren i són dones, encara que la seva intervenció no vagi dirigida exclusivament a la dona gitana. Mercedes Gómez, representant de l’associació va poder explicar com van ser els inicis de l’associacionisme gitano coincidint amb els inicis de la democràcia a Espanya, i com van prendre la iniciativa i van aconseguir un paper protagonista dins de l’esfera pública gitana, en un moment en que l’habitual era exactament el contrari, és a dir, que la dona participés exclusivament en l’esfera més familiar i privada.

Francisca Domingo, membre de l’Associació de Dona Gitana de Ponent i vicepresidenta de la FAGIC, va explicar l’origen de la seva entitat reivindicant la necessitat d’aplicar un enfocament integral i de gènere per aconseguir la igualtat social, no només de la comunitat gitana, sinó de les dones en general, “creiem que les dones som totes iguals, amb cultures i costums diferents, però totes som dones, totes som mares, totes som filles, totes som germanes, en definitiva totes som dones amb perfils similars i característiques diferents, però totes som el motor potencial de les nostres famílies “.

Noemí Fernández, estudiant de dret i tècnica de la FAGIC, va comentar la seva experiència dins del moviment associatiu gitano i la seva participació en diferents projectes a nivell europeu, experiència europea de la qual conclou que ara els joves europeus ja no basen el seu treball en la creació de noves entitats, sinó en la creació de projectes comuns i l’intercanvi d’informació i eines per al desenvolupament d’aquests projectes. Noemí va finalitzar la seva ponència reivindicant la necessitat de les dones a tenir una veu pròpia per “adaptar-nos a la societat sempre d’acord amb la nostra pròpia idiosincràsia. Volem estar al segle XXI, però no volem que això signifiqui perdre els valors que ens fan ser gitanes “.

En darrer lloc va intervenir Susana Martínez, llicenciada en economia i tècnica de la FAGIC. Susana va comparar la situació que va portar a la societat a la revolució industrial i la situació que actualment afronta el poble gitano, indicant que “els prejudicis avancen a un ritme més ràpid que qualsevol eina disponible amb la qual poder canviar la nostra imatge social, i en conseqüència, els nostres èxits són sempre invisibles”. Susana va reivindicar la necessitat d’una revolució gitana, una revolució basada en la participació de gitanos i gitanes en la presa de decisions polítiques, “si aconseguim que els joves gitanos que estan formats estiguin en aquells llocs on es prenen les decisions polítiques, tindrem més garanties de que les nostres demandes entrin en l’agenda política “.

Per clausurar l’acte, Manel Carbonell, nét de l’Oncle Manel, va transmetre d’una manera emocionant les paraules que el seu avi tenia preparades per a aquesta conferència i que amb anhel esperava, “estic molt content perquè la FAGIC i el col·legi puguin iniciar el començamet d’un camí que tenen que fer junts, pel bé de les persones, i naturalment del poble gitano. Tindrem que crear un espai de diàleg per intercanviar impressions i treballar en conjunt. La unió ens farà més forts. Hem d’aprendre a ser una família, a no mirar pel nostre bé, sinó pel bé de les persones. Com jo us conec, com ancià, tant a la junta de l’FAGIC presidida per el meu nebot Simón Montero, com a la degana del col·legi, la meva amiga Núria Carrera, us dono per fet que entre tots ho farem possible “.