El Poble Gitano i la Universitat en el centre de les reflexions

El Poble Gitano i la Universitat en el centre de les reflexions

El Departament de Drets Socials i la Universitat de Barcelona van organitzar el passat 11 de febrer una jornada en línia per a parlar sobre la realitat de l’alumnat gitano dins del món educatiu i en particular en l’àmbit universitari.

Aquesta iniciativa està emmarcada en el full de ruta del Pla Integral del Poble Gitano de Catalunya, on s’ha recopilat tot el bagatge i informació possible en el treball amb estudiants gitanos i gitanes i s’ha posat a l’abast d’institucions i professorat en una formació organitzada conjuntament amb la Universitat de Barcelona.

Recolzats en l’experiència adquirida per les administracions públiques i les institucions educatives, es podran desenvolupar noves estratègies per a abordar els reptes que enfronten les comunitats gitanes per a fer-les usuàries actives i elevar la vàlua dels joves gitanos abans els reptes que es troben.

La jornada ha estat el punt i final a la formació realitzada amb professionals de l’àmbit educatiu. L’esdeveniment va ser inaugurat per Ramón Vílchez, responsable del programa del Poble Gitano i de la Innovació Social de la Direcció General d’Acció Cívica i Comunitària (DGACC) de la Generalitat de Catalunya, on va presentar a l’equip que ha participat, entre els quals es troben Olga Serradell, de la Universitat Autònoma de Barcelona, Tania García de la DGACC de la Generalitat de Catalunya i Coordinadora del Pla Integral, i Fernando Macías, de la Universitat de Barcelona.

Amb la seva presentació, Macías va posar de manifest que, malgrat no disposar de dades oficials a causa de la legislació vigent, sí que hi ha informes, recerques i altres documents públics europeus sobre la situació del poble gitano i el seu rol en l’àmbit educatiu. Entre aquestes dades, continuen destacant negativament el baix percentatge de presència d’alumnat gitano tant en l’educació secundària com en els estudis universitaris, la qual cosa s’enllaça amb diferents problemàtiques, com l’absentisme, el fracàs escolar i la graduació amb baixos nivells, que comporten a la no continuïtat dels estudis superiors.

Amb aquestes dades, el Pla Integral del Poble Gitano (PIPG) de la DGAAC ha posat el marxa darrerament iniciatives com EduRom o UniRom mitjançant les quals s’ofereix acompanyament i orientació a famílies i alumnat. Aquestes dues iniciatives se sumen a les que ja venia desenvolupant el PIPG per a la promoció educativa de la població gitana en els darrers anys com són el Grup d’Accés a la Universitat per a majors de 25 anys (GAU) i als Ajuts PIPG, un programa de beques dirigit exclusivament a alumnat gitano que cursen estudis superiors.

Per part seva, la doctora Serradell va traslladar els principals resultats de la recerca que està duent a terme sobre la superació de les desigualtats socials i educatives a les quals s’enfronta l’alumnat gitano i va remarcar que, per a superar aquestes barreres, són necessàries mesures com la formació en llengües, orientació sobre beques, suport en tràmits administratius, formació en tècniques d’estudi, programes de mentoria, així com formació en tecnologies de la informació.

Seguidament va tenir lloc la taula de referents, on van participar joves estudiants entre els quals es trobaven Ana Mari Fernández i Eli Lucena, estudiants del Grup d’Accés a la Universitat (GAU) del Pla Integral, Jesús Ángel Giménez, estudiant del CFGS de Comerç Internacional, Jesús Martínez, estudiant del Grau de Medicina en la UAB, Lorena Fernández, estudiant del CFGS d’Educació Infantil, José Manuel Cortés, estudiant del Grau d’Educació Social en la UB i Loli Santiago, graduada en Treball Social per la Universitat Rovira i Virgili (URV).

Els joves van explicar la seva experiència en l’àmbit educatiu i com van afrontar les dificultats per a accedir als estudis superiors, així com el suport que van trobar en el Pla Integral i les seves diferents iniciatives per a superar aquestes dificultats. Així mateix, van posar l’accent que en moltes ocasions ells mateixos s’han convertit en pioners a les seves famílies en la continuació dels seus estudis, convertint-se en referents per a futures generacions. Per aquest motiu, es va remarcar la necessitat de l’acompanyament i tutoritzacions en etapes primerenques per a adquirir les competències necessàries i poder afrontar amb èxit aquests reptes.

Per a això, el Pla Integral continua posant en marxa diferents projectes dirigits a l’alumnat gitano amb l’objectiu de aconseguir una transformació sostenible en el temps i que la joventut pugui adquirir l’autonomia i l’autoestima per a aconseguir l’èxit en l’àmbit educatiu, sense perdre la perspectiva intercultural i humana, tal com va remarcar Ramón Vílchez en la clausura les jornades.

Sobre el autor

Respondre