Educació de qualitat i segura al centre del debat

Educació de qualitat i segura al centre del debat

L’Agrupació d’Entitats Gitanes dels Països Catalans ha organitzat un debat per analitzar la realitat educativa de l’alumnat gitano i els nous reptes plantejats per la pandèmia.

L’educació és probablement l’àmbit on les desigualtats entre la població gitana i la resta de la població es fan més òbvies i on més esforços s’han de fer per aconseguir garantir la igualtat. L’últim estudi realitzat per la Fundació Secretariado Gitano indicava que el 64% de l’alumnat gitano d’entre 16 i 24 no aconseguia concloure els estudis obligatoris.

A més, la present pandèmia no ha fet més que aprofundir les dificultats per garantir una educació igualitària amb la població gitana. Durant el confinament moltes llars no van poder seguir les tasques a distància perquè no tenien equipament informàtic, perquè no tenien connexió, perquè no havien fet una cosa igual abans, perquè no tenien un espai adequat a la llar per estudiar o, simplement, perquè els pares i mares no podien o sabien com donar-los suport educatiu mentre intentaven solucionar les dificultats que a molts va presentar el confinament.

Ara, després d’un estiu on la incidència del virus no ha deixat de créixer i en un context marcat per la incertesa, moltes famílies gitanes recelen de portar els seus fills a l’escola per prevenir possible contagis dins l’entorn familiar. En aquest context de tensions i dubtes tant per a les famílies gitanes, l’Agrupació d’Entitats Gitanes dels Països Catalans (AGIPCAT) ha reunit diferents professionals educatius i membres d’entitats gitanes per analitzar la situació actual.

La conferència va tenir lloc al Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya. L’acte va ser inaugurat per Álex Roca, degà del Col·legi, qui va remarcar la necessitat de garantir el dret a l’educació amb equitat, i per Manel Carbonell, secretari d’AGIPCAT.

Per mesures de seguretat, l’acte va tenir un aforament molt reduït i es va retransmetre en viu a través de les xarxes socials. Igualment la taula de debat es va dividir en dos panells diferents per preservar la distància entre els ponents.

En el primer dels debats van participar David Batista, portaveu de la secció de Joves Estudiants d’AGIPCAT, i Maria Cortés, en representació de l’associació de dones gitanes Drom Kotar Mestipen.

Maria Cortés va explicar les diferents accions que la seva entitat porta a terme en l’àmbit educatiu i va explicar que en l’última trobada d’estudiants gitanes que va tenir lloc el passat mes de juny, les famílies gitanes van expressar que “no volen escollir entre educació i salut” i va reivindicar que “s’ha d’assegurar una educació de qualitat i garantir la salut”.

Per la seva banda, David Batista va presentar els seus dubtes sobre la preparació d’escoles i universitats per fer front als reptes educatius que ha presentat la pandèmia. Va ressaltar també la necessitat de que “la pandèmia no divideixi encara més la societat i que no serveixi d’excusa per augmentar les desigualtats socials i educatives”.

A la segona taula de debats van participar Mercedes Porras, presidenta de la Fundació Privada Pere Closa, i Fernando Macías, professor de la Universitat de Barcelona. Mercedes Porras, a més de presentar els principals projectes de l’entitat, va definir les principals preocupacions de l’entitat, entre elles l’absentisme de part important dels alumnes gitanos aquests dies, la cobertura que els mitjans de comunicació estan fent d’aquest fet i, també, les dificultats que pot implicar per a moltes famílies seguir una formació a distància novament. Mercedes va admetre que l’absentisme per por a la Covid és preocupant i ha demanat “un vot de confiança a les famílies que estan pensant i repensant portar els nens a l’escola”, a més de demanar als centres educatius “paciència per la vivència en primera persona que les famílies gitanes estem tenint d’aquesta pandèmia”.

Per la seva banda, Fernando Macías va fer referència a les desigualtats educatives que afectaven l’alumnat gitano abans que arribés la pandèmia i va matisar que el principal problema no és l’absentisme que s’està produint en aquest inici de curs, sinó “el maltractament de les institucions al Poble Gitano i, especialment, per part del sistema educatiu. A nosaltres ens preocupen també altres coses més enllà de l’absentisme. Volem una escolaritat amb qualitat educativa”.

Com orientacions per afrontar l’actual situació, Macías va recomanar escoltar a les famílies i fer-les partícipes de les decisions que aquests dies estan prenent els centres educatius per fer front a la pandèmia, generar espais de diàleg amb tots els agents implicats, basar les decisions en evidències científiques i reforçar la situació social de les famílies que s’han vist més afectades per la crisi sociosanitària.

Després de les dues taules debat es va obrir el torn de preguntes al públic, tant als que allà es trobaven com als que seguien l’esdeveniment a través de les xarxes socials. Entre els aspectes més debatuts es trobaven les peticions d’algunes famílies per promoure l’educació a distància mentre no tinguessin confiança per portar als més petits a l’escola. Tant Fernando Macías com Joan Girona, moderador de l’acte, van insistir en que no s’han de forçar fórmules per a una formació paral·lela a distància, sinó que s’ha de treballar per facilitar que els nens puguin gaudir d’una escolarització presencial segura.

Aquesta conferència forma part del cicle de debats i conferències sobre els gitanos a Catalunya que organitza AGIPCAT. Dins del cicle també es pot gaudir de diferents webinars formatius dirigits a l’apoderament de les dones i una conferència sobre literatura. Per veure els vídeos de les diferents conferències, podeu accedir al perfil de Facebook d’AGIPCAT

*Font de la imatge: Facebook AGIPCAT

Sobre el autor

Pedro Casermeiro Pedro Casermeiro
Pedro Casermeiro és llicenciat en Psicologia per la Universitat de Barcelona. És membre de la directiva de Rromane Siklǒvne i de la Fundació Privada Pere Closa. Pedro també es formador en llengua romaní i coordinador del “Museu Virtual del Poble Gitano a Catalunya”.

Respondre

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información. ACEPTAR

Aviso de cookies