Commemoració del 75 aniversari del genocidi gitano a Auschwitz

El genocidi del Poble Gitano dut a terme la nit del 2 d’Agost de 1944 pels Nazis, al camp de concentració d’Auschwitz, es recordat cada any en l’esdeveniment Dikh He Na Bister (Mira i no oblidis, en castellà). En 2019, la 11a edició del projecte va tenir lloc entre els dies 29 de juliol i 3 d’agost a la ciutat de Cracòvia, a Polònia. L’esdeveniment va reunir al voltant de 500 persones, la majoria joves, de diversos països europeus i, com cada any, va comptar amb la presència de supervivents gitanos de la 2a Guerra Mundial.

La Federació d’Associacions Gitanes de Catalunya (Fagic) i l’Associació Intercultural Nakeramos van facilitar la participació de 21 persones a l’acte de commemoració, gitanos i no gitanos, vinguts de Catalunya, Andalusia, Madrid i Castella i Lleó .

L’esdeveniment, organitzat per TernYpe i altres entitats, té com a objectiu promoure la memòria de l’holocaust gitano per mitjà d’activitats de formació sobre què ha estat el genocidi i els processos històrics relacionats a ell. Per mitjà de l’intercanvi d’experiències i informacions entre joves, es busca crear un espai educatiu per difondre els fets relacionats a l’intent d’extermini i, així, construir xarxes que puguin actuar en l’actual context polític i social, des del nivell local a l’internacional .

A part de les activitats educatives sobre la memòria de l’holocaust, els participants van fer una visita als dos camps de concentració més grans del complex d’Auschwitz. En el primer, Auschwitz I, estan organitzades les exposicions que narren la història del genocidi, el dia a dia dels presoners dins dels camps i el seu funcionament. Allà estan exposats objectes, fotografies i documents relacionats amb l’holocaust. En el segon, Birkenau, es troben els vestigis dels barracons i els crematoris on van ser assassinats gairebé tres mil tres-adults i nens gitanos. En total, s’estima que 500.000 gitanos i gitanes van morir durant l’ocupació Nazi en el territori europeu.

Un dels actes centrals del 2 d’agost va ser la conferència “Auschwitz nomès està dormint?. Narrativa Romaní i Sinti de l’Holocaust”, en la que van participar Soraya Post, Romani Rose, Jesse Jackson i Raymond Gureme.

En el camp de Birkenau es va realitzar el dia 2 d’agost la cerimònia oficial per recordar el genocidi gitano amb la presència dels supervivents romanís Krystyna Gil, Rita Prigmore, Ivan Bilashchenko i Raymond Gureme, representants polítics, activistes i líders gitanos de diferents països i altres convidats. Entre els discursos de la cerimònia van destacar el creixement de l’extrema dreta a Europa i el perill de l’ascensió d’extremismes i discursos d’odi. Entre els convidats d’aquest any va estar el reverend nord-americà Jesse Jackson, activista pels drets civils al seu país. En les diferents activitats que va participar, el reverend Jackson va destacar les similituds entre els contextos viscuts per les poblacions gitana i negra, no només pel que fa a les persecucions, sinó també en les maneres de resistència. En els seus missatges per als centenars de joves presents a Dikh He Na bister, el reverend va emfatitzar la importància de seguir lluitant contra les diferents formes de racisme.

Entre les activitats culturals del programa es va incloure, l’1 d’agost a l’Auditorium Maximum, a Cracòvia, la presentació de l’Orquestra Simfònica Sinti i Roma, creada el 2002 i conduïda per Riccardo Sahiti. Va ser presentat el Requiem per Auschwitz, compost pel músic va sentir Roger Moreno Rathgeb. L’obra va ser creada per commemorar totes les víctimes del Nazisme i per a l’ocasió va comptar amb la participació de més de 40 músics sinti i gitanos de diferents països. Abans que comencés el Requiem, un dels fundadors de l’Associació dels Gitanos Polonesos, Roman Kwiatkowski, va destacar que el Poble Gitano ha pogut sobreviure malgrat els intents dels Nazis de exterminar-lo, i la música és una prova d’això: “la nostra música va sobreviure, un testimoni per a la immortalitat de la cultura Roma i Sinti “.

*Imatges cedides per Dikh he na Bister i per ERIAC

Gabriela Marques Gabriela Marques
Gabriela Marques es periodista y profesora, con un Máster en comunicación, actualmente es investigadora predoctoral del Doctorado en Comunicación Social y Publicidad de la Universitat Autónoma de Barcelona.