El Pla Integral organitza s San Roc la segona conferència sobre els beneficis de l’escolarització de nens gitanos i gitanes a l’educació primerenca

El divendres 16 de març, els veïns i veïnes del barri de San Roc de Badalona van participar a la conferència organitzada pel Pla Integral del Poble Gitano de Catalunya (PIPG) per tal d’informar sobre els beneficis de l’escolarització de nens i nenes gitanos abans dels sis anys.

La conferència, titulada “Educació primerenca, per una infància d’èxit a Sant Roc”, va ser un espai d’informació i de debat entorn als beneficis que té per al desenvolupament social, emocional i cognitiu de nens i nenes anar a l’escola bressol o l’escola infantil abans dels sis anys d’edat. Aquesta ha estat la segona conferència organitzada pel PIPG amb aquesta finalitat, la primera va ser al barri de La Mina ara fa tot just un any.

L’accés del poble gitano a una educació de qualitat és un dels principals objectius del propi Pla per tal d’aconseguir la igualtat d’oportunitats, i així ho va explicar Ramón Vílchez, Responsable del PIPG, durant la inauguració de la conferència. “Des del Pla intentem equiparar la situació del Poble Gitano amb la societat majoritària. I només hi ha una forma d’aconseguir-ho, arribar en situació igualitària en l’àmbit de formació. Si els gitanos tenen la mateixa formació que tenen la resta de la societat, podrem ser una societat igualitària, i els gitanos podreu mantenir la vostra cultura”, va argumentar Vílchez.

San Roc és, precisament, un dels barris on es fan palès, d’una manera més objectivable, les desigualtats socials i econòmiques entre la comunitat gitana i la resta de la societat. No obstant això, el moviment associatiu gitano del barri té una llarga tradició i acaba d’assolir una nova fita, la creació d’un Consell Municipal del Poble Gitano a Badalona. Julio Vargas, membre del consell, va participar també a la inauguració de la conferència i va explicar que la creació d’aquest consell municipal respon a la necessitat “d’ enfortir els vincles i millorar el treball conjunt entre l’ajuntament i la comunitat gitana”. Julio també va comentar que “el poble gitano sempre hem tingut moltes resistències per escolaritzar els nostres fills de petits, i un dels principals motius ha estat la falta d’informació acurada”.

Així, durant la primera part de la conferència, la Dra. García Carrión, investigadora Ikerbasque a la Facultat de Psicologia i Educació de la Universitat de Deusto i ex-Marie Curie a la Facultat d’Educació de la Universitat de Cambridge, va explicar que “la clau per evitar una desigualtat educativa entre la comunitat gitana i la societat majoritària es troba en l’educació primerenca”, ja que el món de la ciència ha demostrat que “els moments de major activitat neuronal i, per tant, el millor moment per aprendre es dona abans dels sis anys d’edat”. García Carrión també va descriure diferents metodologies educatives que permeten amplificar les potencialitats educatives en aquesta primera etapa educativa, com ara els grups interactius o les tertúlies dialògiques.

Per últim, va tenir lloc una taula d’experiències en la que diferents pares i mares gitanes van compartir les seves vivències entorn a l’escolarització dels seus fills i filles, explicant l’impacte educatiu i social que aquesta escolarització abans dels 6 anys ha tingut. Daniel Campos, pare de dos nens petits va transmetre la importància de confiar en el professorat per l’educació dels petits, “sovint, els gitanos som massa protectors amb els nostres fills i no els permetem aprendre tot el que poden, i els professors son professionals i promouen aprenentatges que nosaltres no som capaços”.