Alumnes gitanos del Grup d’Accés a la Universitat es presenten a les PAU

Durant dos dissabtes consecutius, 24 gitanos i gitanes del Grup d’Accés a la Universitat es presenten a les proves d’accés a la universitat per a majors de 25 anys al campus de Bellaterra.
Alumnes del GAU durant les classes de preparació per a les proves d'accés a la universitat

Alumnes del GAU durant les classes de preparació per a les proves d’accés a la universitat

La presència de gitanos i gitanes a la universitat és, sens dubte, un dels factors que més pot ajudar a normalitzar la situació del poble gitano a la societat majoritària. No obstant això les estadístiques diuen que menys de l’1% dels gitanos aconsegueixen arribar a la universitat. Aquesta és una de les dades més significatives que serveix per explicar l’exclusió social i cultural que afecta al poble gitano.

El Pla Integral del Poble Gitano de Catalunya fa més de sis anys que aposta fermament per un projecte amb què preparen a gitanos i gitanes per presentar-se a les proves d’accés a la universitat per a majors de 25 anys. Després de sis edicions del Grup d’Accés a la Universitat (GAU) s’ha aconseguit que 7 gitanos hagin aconseguit accedir a la universitat i cursin estudis de pedagogia, sociologia, empresa i tecnologia, magisteri, dret o psicologia.

Després d’un any de preparació, 24 alumnes gitanos i gitanes del GAU s’han presentat aquest dissabte a les proves d’accés a la universitat en les assignatures comunes (castellà, català, anglès i comentari de text). Les classes de preparació per a aquestes proves es van iniciar a l’octubre i, durant aquests mesos, gitanos i gitanes de diferents indrets de Catalunya han estat formant-se totes les tardes a la seu del departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya. Fernando Macías, un dels professors del GAU, valora molt positivament al grup, “tenim gent que viu a Manresa, Olesa de Montserrat o Martorell i la seva assistència ha estat molt alta, això és un indicador de l’interès que mostren per millorar la seva situació”. Macías també explica que l’impacte que aquest projecte té en les vides dels participants va molt més enllà d’adquirir uns coneixements o arribar a la universitat, “tots els alumnes comenten que els seus fills van millor a l’escola, que els poden ajudar amb els deures, i que se senten amb més confiança i segurs a l’hora d’enfrontar-se a qualsevol repte”.

Per a la majoria d’ells el repte d’accedir a la Universitat requereix un gran esforç, no només perquè entre els gitanos no sigui comú aspirar a una carrera universitària, sinó perquè la majoria dels alumnes del GAU no van finalitzar l’educació obligatòria, iniciaren aquest projecte amb un nivell educatiu molt bàsic i, a més, han hagut de compaginar els estudis amb la feina i amb la seva vida familiar, i és que pràcticament tots els alumnes són pares o mares. Aquest és el cas de Miguel Beltrán, pare de dos fills, va conèixer aquesta iniciativa fa tan sols quatre mesos i, des de llavors, es va bolcar en la formació per preparar-se per aquests exàmens. El seu somni és arribar a ser un metge, i valora molt positivament aquest projecte. “Vaig conèixer el projecte en un moment de la meva vida en què em sentia estancat i m’ha donat la llibertat que necessitava per avançar, les meves expectatives han canviat per complet, ara només vull aprovar les proves i començar la carrera”, explica Beltrán.

Fa tres anys, Alfredo Reyes també es va presentar a les proves d’accés a la universitat i, gràcies al GAU, va aconseguir aprovar-les. Després d’un any estudiant administració i direcció d’empreses, va decidir canviar d’aires i començar el grau de sociologia. Ara l’Alfredo també treballa al Pla Integral del Poble Gitano i és l’actual coordinador del Grup d’Accés a la Universitat, posició des de la que recolza a altres estudiants gitanos perquè puguin assolir els seus somnis. Alfredo destaca l’actitud dels estudiants d’aquesta edició. “Hem de ressaltar que aquest ha estat l’any que més estudiants hem tingut en el GAU, un total de 55, dels quals 24 s’han presentat avui a les proves. Però la part emocional és la més important, perquè aquest any tot el grup està molt motivat, són més autosuficients, busquen recursos per si mateixos, estudien d’una manera més autònoma, i estan molt focalitzats en el seu procés formatiu. I al marge dels resultats, l’actitud és una cosa a tenir molt en compte, primer ve l’actitud i darrere d’això vindran els resultats”.

El proper cap de setmana tindran lloc les proves d’accés en les matèries específiques, lligades a l’opció d’accés triada per cada estudiant (ciències, ciències de la salut, ciències socials i jurídiques, enginyeria o arquitectura, o arts i humanitats). Després només caldrà esperar a finals de maig per conèixer el resultat de les proves i celebrar que cada any els gitanos són més visibles en tots els àmbits de la societat, en aquest cas a les universitats.