Presentació de la xarxa d’estudiants gitanos universitaris CampusRom

Dimarts 19 de juliol va tenir lloc la presentació de CampusRom, una xarxa d’estudiants gitanos que neix amb l’objectiu d’impulsar i recolzar a gitanos i gitanes en el seu camí cap a la universitat.

Durant els darrers cinc anys, el Grup d’Accés a la Universitat, una iniciativa del Pla Integral del Poble Gitano a Catalunya, ha motivat a molts gitanos i gitanes a estudiar i preparar-se per les proves d’accés a la universitat per majors de 25 anys. Durant les diferents edicions d’aquest projecte s’ha aconseguit que diversos gitanos arribin a la universitat i ara es trobin cursant estudis de pedagogia, psicologia, direcció i administració d’empreses, dret o magisteri.

Però complir el somni d’arribar a la universitat per aquests estudiants no ha estat gens fàcil, han hagut de superar un munt de barreres. Entre elles es troba el fet de que molts dels aspirants a universitari o universitària son mares o pares de família, amb les obligacions que això comporta, i a més a més, la gran majoria d’ells van abandonar els estudis de manera prematura.

Totes aquestes circumstàncies fan que el Grup d’Accés a la Universitat sigui molt més que un simple curs de preparació acadèmica. Els estudiants de les diverses edicions han fet sempre molta pinya i s’han recolzat els uns als altres, tant els que ja han aconseguit accedir a la universitat – que actualment s’ofereixen per fer classes de reforç, com per part dels propis professors, com per part de tots aquells alumnes que, tot i no aprovar a la primera oportunitat, continuen formant-se i animant a nous gitanos i gitanes a sumar-se a aquesta iniciativa. Aquest fort esperit de grup ha portat a que finalment es constitueixin com una plataforma d’estudiants, una plataforma que té l’objectiu de generar una xarxa solidària on compartir tots els recursos que el grup té al seu abast per tal d’afrontar les dificultats que poden trobar en el seu camí cap a la universitat.

20160719_161720_resizedCampusRom, que és com s’anomena la xarxa, es va presentar al públic dimarts passat en un acte a la seu del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies. La presentació va ser presidida per Francesc Iglèsies, Secretari d’Afers Social i Famílies, per Bernat Valls, Director General d’Acció Cívica i Comunitària, i per Ramon Vilchez, responsable del Programa del Poble Gitano i Innovació Social. Francesc Iglèsies va aprofitar la data per encoratjar als estudiants a associar-se, participar i establir canals de diàleg amb les institucions universitàries, i va assenyalar que “és un gran encert fer una xarxa universitària, no només per visibilitzar, no només per esdevenir referents i no només per fer estructures d’ajuda mútua, sinó perquè segurament també podreu canviar la universitat i fer-la una institució més oberta, més diversa i molt més permeable a les vostres demandes”.

A la taula de presentació participaren també membres de la nova xarxa com la Jelen Amador, en Fernando Macías, o en Manuel Fernández Echepares. La Jelen, professora del Grup d’Accés a la Universitat, va recordar la forta discriminació soferta per les dones gitanes, pel fet de ser dona, pel fet de ser gitana, i per la baixa formació acadèmica a la que tenen accés. També va matisar que “aquesta xarxa serà un espai on molts homes i dones gitanes podrem somniar amb un futur millor, i on junts i juntes podrem compartir aquest somni i treballar per crear estratègies que ens permetin fer-ho realitat, i crear així oportunitats reals que permetin tenir una vida millor i un futur millor per les properes generacions”.

Per la seva banda, en Manuel Fernández, alumne del Grup d’Accés a la Universitat, va destacar que “CampusRom pretén no només donar suport, acompanyar i ajudar a estudiants gitanes i gitanos de Catalunya, sinó també fomentar la participació social i el lideratge d’aquests estudiants, i contribuir a que aquests estudiants gitanos aconsegueixin amb èxit els seus somnis, i que es converteixin en referents per a tot el poble gitano i per al conjunt de la societat”. I és que aquesta és un iniciativa molt ambiciosa, ja que és la primera xarxa d’estudiants universitaris gitanos a Catalunya, i podria esdevenir un veritable mirall on reflectir-se per a moltes gitanes i gitanos que mai s’atrevirien a somniar amb la universitat, i generar així noves dinàmiques de transformació social dins i fora del poble gitano.

En la presentació de la xarxa, també va voler estar present la Dra. Arnetha Ball, professora i investigadora de la Universitat de Stanford, referent mundial en la investigació per a la superació de desigualtats educatives en grups culturals minoritaris. Precisament la primera reunió de treball del grup va ser amb la mateixa Arnetha Ball, tot just després de la presentació oficial, una reunió en que tots els membres de la xarxa van compartir les seves il·lusions pel futur, i en que la Dra. Ball va encoratjar-los a seguir endavant posant com a exemple la seva pròpia historia de superació personal.

CampusRom es un xarxa que pretén créixer amb el temps i que està oberta a totes les persones gitanes que vulguin estudiar, o estiguin actualment estudiant. Per posar-se en contacte es pot escriure a la següent direcció de correu electrònic, xarxauniversitariacampusrom@gmail.com , o mitjançant la seva pàgina web o pàgina de Facebook.