Un esplai dirigit per joves gitanos a Bon Pastor

Un grup de joves gitanos d’entre 17 i 20 anys organitzen un Esplai adreçat als nens i nenes del barri del Bon Pastor durant la setmana santa.

Diversos joves del barri del Bon Pastor, a Barcelona, han estat reunint-se i organitzant-se durant més de sis mesos. Entre ells hi ha nois i noies, gitanos i no gitanos, però tenen un objectiu comú, crear un Casal de Joves dirigit pels mateixos joves del barri i poder oferir així una alternativa d’oci i aprenentatge per als més petits. David Amador, un dels membres del Casal, ens indica que són “un grup de persones que volem compartir idees i responsabilitats”, i amb el seu treball volen “col·laborar amb la tasca educativa de les famílies del barri”.

Aquesta Setmana Santa ha estat la primera ocasió en què han realitzat una activitat oberta al barri, han organitzat un Esplai al centre cívic del Bon Pastor, basat en el voluntariat, i al qual han acudit una vintena de nois i noies. Durant aquesta setmana els joves organitzadors de l’activitat han estat un gran referent tant per a les famílies com per als més petits. Coral Garcia, una de les organitzadores de l’Esplai ens comenta que “els nois s’han endut una gran experiència, ho han passat molt bé, i volen tornar a repetir aquest estiu, i això vol dir que tota la preparació que ha portat i tots els nostres esforços han tingut un bon resultat”.

Nelson Gonçalves, també membre del grup, explica que durant aquesta setmana “tant gitanos com no gitanos hem treballat junts per tirar endavant el nostre objectiu, i això ha de servir d’exemple al barri perquè es trenquin les barreres que existeixen entre gitanos i no gitanos”. I és precisament aquest treball conjunt realitzat per joves de diferent cultura una de les claus per a la promoció de la convivència i per a la transformació social dels barris on històricament resideix la comunitat gitana.

El grup de joves que conformen aquest Casal es va començar a reunir el passat mes de setembre gràcies al suport d’un projecte de promoció de la participació social de la joventut gitana, projecte que està sent implementat per la Universitat Autònoma de Barcelona i l’associació de joves estudiants gitanos Rromane Siklǒvne. Des de llavors els joves han estat capaços debatre sobre les necessitats del barri en general, i de la comunitat gitana en particular, ja que la majoria de membres del grup són gitanos.

Com a resultat de tot aquest procés participatiu, els joves han decidit oferir un espai de diversió i aprenentatge al seu barri, i diversos dels joves estan formant-se com a monitors d’educació en el lleure. David Amador, ens assenyala que “els següents passos del grup són constituir-se formalment com a entitat i començar a planificar les següents activitats amb els nens i nenes del barri”.

Pedro Casermeiro