La Fundació Privada Pere Closa presenta un llibre escrit per nens i nenes gitanes

El passat dimarts, la Fundació Privada Pere Closa va presentar el llibre “El llampec màgic” en un acte multitudinari al teatre Akademia de Bareclona.

‘El llampec màgic’ narra l’aventura d’una noia gitana a la recerca de la llum del respecte i ha estat escrit i il·lustrat per 61 nens i nenes de diferents centres educatius de la ciutat de Badalona que participen en diferents projectes de l’entitat.

La Fundació Privada Pere Closa, que treballa per a la promoció i formació del Poble Gitano a Catalunya i amb aquest conte vol donar a conèixer l’heterogeneïtat de la cultura gitana i traslladar un missatge positiu del Poble Gitano.

A més, el projecte vol posar en valor el ric llegat cultural i fer reflexionar als nens i nenes que han participat en l’elaboració del conte sobre la importància de preservar la cultura gitana i la compatibilitat d’aquesta amb estudiar i formar-se.

El llibre neix de la voluntat de la fundació per generar materials escolars que reflecteixin d’una manera digna la cultura gitana, i van trobar que l’eina perfecta podia ser un conte on infants gitanos poguessin emmirallar-se. Així, l’aventura d’aquest conte s’inicia el passat curs escolar amb la voluntat, també, de trencar la rutina que la pandèmia havia deixat dins del món educatiu.

Sebastián Porras, alma mater d’aquesta iniciativa,  viatjava d’escola en escola amb una maleta que contenia tot el necessari per escriure la història. Cada grup agafava la història escrita pel grup previ i incloïa una nova part. Així, poc a poc,  la narració va acabar prenent forma fins a convertir-se en el conte ‘El llampec màgic’.

Aquesta dinàmica va motivar molt als alumnes que setmana rere setmana es sentien més intrigats amb la història que els arribaria després de la seva darrera col·laboració. I amb el desenllaç del conte ja escrit, només quedava una única cosa, el títol. Així que es van reunir tots els protagonistes de la redacció per primera vegada i van posar el títol plegats.

Els protagonistes del llibre, els petits escriptors, van ser els encarregats de presentar el llibre en societat el passat dimarts al teatre Akademia de Barcelona. En la presentació van participar Sebastián Porras, responsable de l’àrea de cultura de la Fundació Privada Pere Closa, i Guido Torlonia i Sergi Rodríguez, director artístic i secretari del teatre. Tots tres van mostrar la seva satisfacció per participar en un projecte com aquest i, a més, Torlonia va incitar als joves a fer un pas més endavant i atrevir-se amb la interpretació. Porras va emfatitzar el paper protagonista de tots els nens i nenes que han participat en aquesta aventura literària i també va subratllar el suport necessari rebut per ‘The Nando and Elsa Peretti Foundation’.

Finalment va arribar el moment més esperat per tots els assistents a l’acte, i es que els petits autors del llibre van llegir-ho per primera vegada en públic amb l’acompanyament artístic de la guitarra de Rafael Perona ‘Falete’. A la clausura de l’acte, com a grans escriptors que són, els infants van signar diversos exemplars del llibre, un d’ells, espontàniament, va escriure ‘Moltes gràcies Elsa per fer-ho possible’.