Els alumnes de l’Institut-Escola Mediterrani de Tarragona han gaudit d’un casal d’estiu amb la ciència com a protagonista

Els alumnes de l’Institut-Escola Mediterrani de Tarragona han gaudit d’un casal d’estiu amb la ciència com a protagonista

El casal d’estiu de l’escola va néixer a petició de les famílies l’any 2017 i, des de llavors, cada estiu els alumnes del centre poden gaudir de manera gratuïta d’una oferta de lleure, educació i ciència de qualitat.

El casal d’estiu que organitza l’Institut-Escola Mediterrani connecta les activitats més pròpies d’un casal d’estiu amb els aprenentatges que els alumnes desenvolupen durant el període escolar. Així, tots els dies, els 76 nens i nenes que participen d’aquest casal dediquen una estona a treballar amb els materials i continguts que els professors de l’escola van deixar preparats per reforçar els aprenentatges i facilitar que els alumnes arribin al final de l’estiu més preparats pel nou curs.

Però sens dubte, la gran aposta d’aquest casal és el seu esperit científic, no en va la seva coordinadora és membre del grup de recerca Metodologia de Recerca Educativa amb Impacte Social (MEDIS) de la Universitat Rovira i Virgili (URV). Un dels principals objectius del casal és  apropar el món de la ciència a infants i joves que, per la seva situació d’exclusió socioeconòmica i geogràfica, tradicionalment no tenen accés a aquest tipus de vocacions. Així, dins del casal desenvolupen diferents tallers científics liderats per investigadors de la URV que permeten entendre, d’un mode molt pràctic, conceptes relacionats amb diferents matèries treballades a l’aula durant el curs escolar.

Un dels darrers dies del casal, els infants i les seves famílies van fer una sortida molt especial, es van apropar a les instal·lacions del campus Sescelades de la URV per conèixer de primera mà el treball que es realitza en un centre de recerca com l’Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social (ICPHE), a més de prendre part d’un taller d’experimentació al laboratori de la Facultat de Química i fer una gimcana pel campus universitari.

Entre l’alumnat de l’Institut-Escola Mediterrani i del casal, l’alumnat gitano representa una part molt significativa, motiu pel qual el Pla Integral del Poble Gitano del departament de Drets Socials ofereix suport econòmic perquè tots els participants, gitanos i no gitanos, puguin gaudir d’aquesta experiència educativa de manera completament gratuïta.

La col·laboració entre el centre educatiu, la Universitat Rovira i Virgili i el Pla Integral del Poble Gitano de Catalunya és l’exemple d’un projecte educatiu obert a les famílies, obert al barri i al seu entorn, que promou una major vinculació dels nens i nenes amb la seva escola, amb els continguts que treballen i amb la seva ciutat, a la vegada que permet promoure, tant en l’alumnat com en les famílies, la generació d’expectatives de futur ambicioses i vinculades a la formació acadèmica, i en aquest cas concret, vinculades al món de la ciència.

 

*Imatge de https://diaridigital.urv.cat

Sobre el autor

Pedro Casermeiro
Pedro Casermeiro és llicenciat en Psicologia per la Universitat de Barcelona. És membre de la directiva de Rromane Siklǒvne i de la Fundació Privada Pere Closa. Pedro també es formador en llengua romaní i coordinador del “Museu Virtual del Poble Gitano a Catalunya”.

Respondre