El projecte de recerca UNIROMA ha elaborat un conjunt de recomanacions per a millorar la inclusió de l’alumnat gitano a les universitats

La presència de persones gitanes a les universitats contínua sent molt escassa. Malgrat que en els últims anys s’estan dedicant molts recursos per part d’administracions públiques i entitats socials a millorar l’èxit educatiu entre la població gitana, la major part d’aquests recursos es dediquen a les etapes educatives obligatòries, i els i les alumnes gitanes que aconsegueixen trencar el sostre de vidre per accedir a l’educació post-obligatòria, sovint no reben el mateix suport i atenció que en etapes prèvies.

El projecte de recerca ‘UNIROMA: Gitanes i gitanos en la universitat espanyola’ s’ha apropat a una realitat molt desconeguda, com és la dels universitaris i universitàries gitanes, a pesar que la població gitana és la principal minoria ètnica a Espanya i Europa.

Durant més de dos anys, l’equip d’investigadores de la Universitat Autònoma de Barcelona liderat per Ainhoa Flecha i Olga Serradell han recollit informació mitjançant entrevistes, qüestionaris i grups de discussió amb estudiants universitaris gitanos per a conèixer com és el seu dia a dia i quines són les dificultats a les quals fan front. Tot això amb la finalitat de definir accions basades en evidències que serveixin per a augmentar el nombre de gitanos i gitanes que aconsegueixen graduar-se en les universitats espanyoles.

Entre les principals barreres detectades per la recerca es troben en, molts casos, la falta de recursos econòmics i materials, la dificultat per a conciliar la vida laboral, familiar i acadèmica –ja que un número significatiu dels estudiants gitanos són mares o pares–, la falta de referents universitaris dins de les seves famílies i comunitats, la falta d’orientació acadèmica i la distància cultural que viuen en les universitats, fins i tot el racisme.

Entre les recomanacions realitzades per l’equip de recerca trobem mesures per a impulsar la col·laboració entre estudiants gitanos, el desenvolupament de programes de mentoria, millorar el suport econòmic mitjançant l’augment de beques o programes de pràctiques remunerades, facilitar la inserció professional de l’alumnat universitari, potenciar diferents accions de suport educatiu i, finalment, promoure la presència i visibilitat de la cultura i persones gitanes en el context universitari.

Quadre amb les recomanacions del projecte de recerca ‘UNIROMA: Gitanes i gitanos a la universitat espanyola’

Durant tot el procés de recerca, el Pla Integral del Poble Gitano de Catalunya (PIPG) ha col·laborat incorporant professionals a l’equip d’investigadors, al consell assessor del projecte i facilitant la difusió i el contacte amb estudiants gitanos universitaris.

Fernando Macías, membre de l’equip tècnic del PIPG i col·laborador de la recerca, considera que aquesta recerca representa un pas molt important perquè “és la primera vegada que el programa I+D del Govern d’Espanya focalitza una recerca amb estudiants gitanos universitaris” i perquè ofereix dades d’una realitat que no s’havia estudiat amb anterioritat. “Ara coneixem com és perfil de l’alumnat gitano universitari, sabem quines són les seves principals barreres i quines són les barreres que comparteixen amb altres col·lectius i, a partir d’aquest coneixement, ja es poden establir mesures”, explica Macías.

Entre les dades més rellevants de la recerca, Fernando destaca que la meitat dels gitanos i gitanes universitàries representen estudiants no tradicionals ja que han accedit a la universitat per vies no tradicionals com l’accés a majors de 25 anys, o bé arriben a la universitat amb càrregues familiars, o amb una situació econòmica vulnerable, o perquè són la primera generació d’estudiants universitaris a les seves famílies.

Una altra de les conclusions de l’estudi destacades per Macías és que “els prejudicis i estereotips sobre la població gitana segueixen molt presents a les aules universitàries i constitueixen una barrera important per a la seva inclusió en el sistema universitari”.

Prèviament a la recerca, el Pla Integral del Poble Gitano de Catalunya ja posseïa un fort compromís amb la promoció de la formació universitària entre les persones gitanes i des de fa diversos anys desenvolupa accions per a facilitar la incorporació d’estudiants gitanos a les universitats com l’acord aconseguit amb el Consell Universitari en 2018 per a la reserva de places per alumnat gitano en els diferents graus universitaris oferts per universitats públiques catalanes i la Universitat de Vic, a més dels programes propis de beques i seguiment d’estudiants.

El compromís del PIPG amb les noves recomanacions elaborades pel projecte UNIROMA és compartir-les amb les administracions competents en aquest assumpte com la Secretaria General de Recerca i Universitats de la Generalitat o el Consell Interuniversitari de Catalunya perquè puguin incorporar-les i facilitar que el Poble Gitano estigui cada vegada més present en les universitats.

Pedro Casermeiro