L’EMUGBA obre oficialment les seves portes al carrer de la Cera

Diumenge passat, l’Ecomuseu Urbà Gitano de Barcelona es va envoltar de veïns i simpatitzants per celebrar la seva inauguració amb una programació plena de tallers i música.

La memòria del Poble Gitano, igual que succeeix amb qualsevol grup humà que no es trobi a la part alta de la piràmide social o econòmica, acostuma a ser invisibilitzada. I és d’aquesta manera en què la identitat i la idiosincràsia d’un poble corren el risc de desaparèixer, corren el risc d’oblidar qui són en realitat, sense possibilitat de projectar-se en el futur amb la riquesa cultural de les generacions prèvies i sense les eines necessàries per a enfrontar un món cada vegada més globalitzat, on les cultures tendeixen a uniformar-se.

És en aquest context de reivindicació del patrimoni cultural de la comunitat gitana, especialment dels gitanos i gitanes del carrer de la Cera, que neix l’EMUGBA, l’Ecomuseu Urbà Gitano de Barcelona. La iniciativa neix de l’Associació Gitana Carabutsí i vol ser un espai que, a més de recuperar la memòria de tots els gitanos i gitanes que van viure al voltant del carrer de La Cera de Barcelona –i que avui es veuen expulsats pels processos de gentrificació de les grans ciutats– també vol reivindicar una de les principals produccions culturals de la ciutat de Barcelona en l’últim segle, la Rumba Catalana, i és que va ser als seus carrers on aquest estil musical va veure la llum.

Encara que l’EMUBGA va obrir les seves portes fa ja uns mesos, han volgut esperar al passat cap de setmana, just després del 5 de novembre, el Dia Internacional de la Llengua Romaní, per a llançar definitivament totes les seves activitats i aprofitar l’efemèride per a atreure encara més visibilitat a les reivindicacions culturals de la comunitat gitana del barri.

Per a iniciar les celebracions, Carabutsí es va envoltar del moviment associatiu del Raval i dels elements festius propis del barri, els grups Corals, els gegants i capgrossos, cedint un lloc molt especial al capgrós d’un dels personatges més emblemàtics del barri, Peret, el rei de la rumba.

A continuació van tenir lloc els parlaments oficials a l’emblemàtica Plaça del Pedró del Raval. Sam Mosquetón, president de Carabutsí i alma mater de l’EMUGBA, al costat de joves de l’entitat, va presentar la iniciativa, els primers passos donats per l’ecomuseu i els objectius que li van portar a tirar endavant un projecte d’aquesta envergadura. A continuació Carabutsí va cedir la paraula als gitanos més ancians del barri i a l’Oncle Juan de Dios Ramírez Heredia perquè bategessin amb honors l’Ecomuseu.

Per part de l’Ajuntament de Barcelona van pujar a l’escenari per a donar el seu suport al projecte la regidora de Junts per Catalunya, Elsa Artadi, i el regidor de Memòria Democràtica i del Districte de Ciutat Vella, Jordi Rabassa. Cesca Domènech, Directora d’Acció Cívica i Comunitària de la Generalitat de Catalunya també va ser present en la inauguració i va felicitar i va agrair el treball realitzat per l’entitat en la recuperació i transmissió del llegat cultural dels gitanos i gitanes del barri.

Seguidament, els veïns i assistents a l’acte van poder visitar l‘EMUGBA i conèixer de primera mà tot el treball de recerca que han dut a terme sobre el passat de la comunitat gitana del barri. A la tarda la festa va seguir amb tallers oberts al públic de percussió i de llengua romaní. I per a finalitzar, molta rumba catalana. Els primers a pujar a l’escenari van ser els més petits del barri, seguits pel propi amfitrió de la festa, Sam Mosquetón, qui va reunir a les diferents generacions d’artistes i rumbers del barri.

Després d’una emocionant jornada d’inauguració, Sam Mosquetón, ens confessa que està desitjant mirar cap endavant i acostar la cultura gitana a tothom que estigui disposat a participar en les moltes activitats que ens proposen des de l’EMUGBA –Scape Rooms basats en la història gitana, rutes pel barri sobre l’origen de la rumba catalana i la comunitat gitana del barri, exposicions o tallers de rumba– .

Pedro Casermeiro

One thought on “L’EMUGBA obre oficialment les seves portes al carrer de la Cera

1. muntsa lopez - 16 novembre, 2021 at 10:42 am

Moltes felicitats. JA era hora de que Barcelona tingui un museu romaní.