Cada vegada més gitanos i gitanes aspiren arribar a la universitat

Cada vegada més gitanos i gitanes aspiren arribar a la universitat

El passat 6 d’octubre, el Pla Integral del Poble Gitano va inaugurar el nou Grup d’Accés a la Universitat per a majors de 25 i 45 anys batent tots els rècords de participació i convertint-se no sols en un lloc on formar-se, sinó en un espai per a la transformació de la societat.

En aquesta onzena edició del Grup d’Accés a la universitat (GAUPIPG+25), Ramón Vílchez, responsable del Pla Integral del Poble Gitano, va donar la benvinguda als nous alumnes juntament amb Jorge González, coordinador de la formació. Durant els pròxims mesos i fins al mes d’abril les persones inscrites en aquesta formació es prepararan per presentar-se a les proves d’accés a la universitat específiques per a majors de 25 i 45 anys.

Enguany s’ha aconseguit la major matrícula d’alumnes de totes les edicions. 65 persones s’han inscrit al GAUPIPG+25, de les quals el 65% són dones gitanes. Això suposa una inflexió en la formació que duu a terme el Pla Integral del Poble Gitano, atès que desfer prejudicis i estigmes cap a la dona gitana i dotar-la de les eines necessàries per al seu apoderament és un dels principals objectius del PIPG.

Entre les alumnes d’aquesta nova edició del GAUPIPG+25 es troba la Judith Cañas, dona gitana i mare soltera veïna del barri de la mina. Judith ha trobat en aquesta formació l’oportunitat de reprendre els seus estudis acadèmics i millorar la seva situació laboral i familiar. “He treballat a l’hostaleria pràcticament tota la meva vida, però els horaris de l’hostaleria no són compatibles amb la cura de la meva filla, i he decidit donar-li un altre futur a la meva filla. El meu objectiu és accedir a la universitat per a fer el grau d’Educació Primària. Un dels motius és la conciliació laboral i familiar”, explica la Judith.

Igual que la Judith, moltes dones gitanes troben en la formació a distància una oportunitat de formar-se i de conciliar vida laboral i familiar. Josué Cortés, dinamitzador del GAUPIPG+25, posa en valor aquest mètode formatiu, ja que això ha facilitat l’accés al curs a un major nombre de gitanos i gitanes per la seva flexibilitat i facilitat horària. Josué ens comenta que mai hi ha hagut tantes persones inscrites al curs i molt menys tantes dones gitanes. De fet, per a disminuir la ràtio d’alumnes i facilitar així l’aprofitament que els estudiants poden fer de la formació, enguany el PIPG ha decidit desenvolupar dues formacions paral·leles en línia amb dos equips de professors diferents.

Josué també expressa que la intenció del PIPG és continuar les classes per mitjà de plataformes en línia però no descarten que parcialment puguin desenvolupar-se algunes sessions de manera presencial.

Una altra de les novetats d’aquesta edició serà treballar amb els alumnes tècniques d’estudi que millorin el seu rendiment acadèmic, ja que com ens expressa Josué, “per als nostres alumnes cada minut compta i han de treure el màxim partit al poc temps que tinguin”.

Entre els estudiants que també ha de compatibilitzar una vida laboral i familiar amb els estudis, es troba en José Amaya Vargas, pare de família i dinamitzador comunitari, qui cerca en aquesta formació la possibilitat de millorar el seu futur personal i familiar. “Aquest és el meu segon any, però faré tot el possible per a passar les proves d’accés a la universitat, d’això depèn el meu futur i el de la meva família”, comenta en José Amaya.

Així s’inicia un dels cursos més prometedors del GAUPIPG+25. Fins al moment, aquesta iniciativa del Pla Integral del Poble Gitano ha aconseguit que 48 persones hagin aconseguit el seu somni universitari. Gràcies a accions com aquesta, el Poble Gitano comença a veure amb normalitat l’accedir a estudis superiors sense la necessitat de qüestionar-se la identitat de cadascun dels estudiants, trencant barreres i prejudicis dins i fora de les comunitats gitanes.

No va ser fàcil iniciar i sostenir aquest canvi, però cada vegada més gitanes i gitanos s’uneixen al desig de voler formar-se i transformar les seves expectatives futur.

Sobre el autor

Respondre