Aquest 8 d’Abril serà el Dia Internacional del Poble Gitano més virtual de tots

El 8 d’abril, Dia Internacional de el Poble Gitano, d’aquest 2020 ve marcat per les mesures de prevenció sanitàries. El passat 25 de març, el govern va ampliar per 15 dies més l’Estat d’Alarma per la qual cosa, encara que fos ja bastant previsible, es fa oficial la cancel·lació de tots els actes públics de celebració del Dia Internacional del Poble Gitano.

El 8 d’abril és un dia de celebració de la cultura gitana però, sobretot, de denúncia del racisme sofert pel Poble Gitano, un dia en què el missatge del moviment associatiu gitano aconsegueix arribar a un major públic gràcies a l’altaveu que permeten els mitjans de comunicació i les xarxes socials.

La tradicional recepció que ofereix el president del Parlament de Catalunya i la posterior ofrena floral en record de les víctimes del nazisme seran substituïdes per tot un seguit d’iniciatives de caràcter virtual.

La Federació d’Associacions Gitanes de Catalunya (FAGiC), organitzadora dels principals actes de commemoració a Catalunya, ha cancel·lat els actes presencials i convida a la ciutadania a penjar la bandera gitana al balcó o llocs visibles i inundar les xarxes socials amb fotografies amb l’eslògan “Aquest 8 d’abril ens quedem a casa” o amb dibuixos dels més petits relacionats amb el Poble Gitano. Les persones que vulguin col·laborar amb aquesta iniciativa poden enviar les seves fotografies a la FAGiC (info@fagic.org).

Al llarg del dia, la federació d’entitats gitanes publicarà diferents continguts al seu perfil de Facebook per tal de festejar aquest 8 d’abril. Podrem veure les diferents fotografies de gitanos i gitanes celebrant la diada a casa, un missatge del president de la FAGiC i d’altres personalitats felicitant-nos en aquesta data, la interpretació del ‘Gelem, Gelem’, l’himne oficial del Poble Gitano, i molts més continguts.

Igualment podeu seguir els comunicats i campanyes que diferents organitzacions gitanes estan duent a terme, com ara Unión Romaní, AGIPCAT, Tumenge Calí, Lachó Bají Calí, Fundación Secretariado Gitano, Campus Rom, Drom Kotar Mestipen, Associació de Joves Gitanos de Gràcia, entre d’altres.

Si voleu conèixer com es celebra aquest 8 d’abril a altres països europeus, podeu unir-vos a l’esdeveniment de Facebook creat per l’European Roma Institute for Arts and Culture (ERIAC) i en el qual compartiran continguts propis i dels diferents membres de l’organització.

Us animen a no perdre fil a les celebracions!