Referents gitanes i gitanos a l’Institut-Escola Sant Adrià de Besòs. Per un futur d’èxit a La Mina

El Pla Integral del Poble Gitano de Catalunya amb l’Institut-Escola Sant Adrià de Besòs han coorganitzat una taula de referents gitanes i gitanos, dins de l’àmbit educatiu, per animar a alumnes i familiars del barri de La Mina a confiar en les seves possibilitats i perseverar en el seu procés formatiu.

Mirar cap amunt i no trobar a altres familiars, amics o veïns del barri, gitanos i gitanes com tu, que hagin cursat estudis superiors i tinguin una feina digna, pot acabar decantant la balança de la vida del costat més negatiu. Una balança, que la història d’aquest país sempre ha facilitat que s’inclini del costat del fracàs acadèmic, i en la que trobem molt pocs factors que facin de contrapès i ajudin a decantar la balança cap al costat més positiu, el costat de la formació, el coneixement, la cultura i l’ocupació, entre d’altres.

Marta del Campo, directora de l’I-E Sant Adrià del Besòs, i Ramon Vílchez, responsable del PIPG durant la presentació de l’acte

La visibilització de referents positius, gitanos i gitanes que han aconseguit, o estan aconseguint, decantar la balança del costat de l’èxit escolar, pot animar a que molts joves no tirin la tovallola i aspirin a assolir, dins el sistema educatiu, cotes més elevades de les que són comuns en el si de la comunitat gitana. Per això, el Pla Integral del Poble Gitano (PIPG) amb l’Institut-Escola Sant Adrià de Besòs han coorganitzat una taula de referents gitanes i gitanos, dins de l’àmbit educatiu, per animar a alumnes i familiars del barri de La Mina a confiar en les seves possibilitats i perseverar en el seu procés formatiu.

Manuel, Eli, Jorge, Aroa, Daniel, Nieves, Aurelio, Paco, Alberto i David –tots ells gitanos i gitanes que han continuat estudis postobligatoris, com la universitat, els cicles formatius o la preparació de les proves d’accés a la universitat per a majors de 25 anys–, estan trencant amb una infinitat d’estereotips, i van explicar les seves trajectòries vitals als alumnes del centre i als seus familiars, llançant un missatge d’ànim i confiança en les seves pròpies possibilitats.

L’Aurelio Cortés, gitano de 52 anys, amb tres fills i nou néts va decidir tornar a estudiar impulsat pels programes formatius del PIPG i va aconseguir accedir a la facultat de psicologia el passat curs, ha instat als joves a no posar-se barreres ells mateixos i confiar en ells mateixos. “Jo només voldria arribar al cor dels nens i a la ment dels joves i dir-vos que sí es pot, es pot arribar, no us poseu cap barrera, no hi ha res que pugui interrompre-os. Hem de formar-nos, existeix aquesta possibilitat i hi ha facilitats, no deixeu que ningú us posi la traveta per estudiar”, va exhortar l’Aurelio.

Deu estudiants gitanes i gitanos van participar dins de la taula de referents positius dins de l’àmbit acadèmic

En Daniel Martínez, criminòleg de formació i director del Casal Cívic de la Mina, va animar als alumnes de l’I-E Sant Adrià del Besòs a somiar i lluitar per complir els seus somnis, “és molt important que un mateix cregui que pot arribar, moltes vegades l’entorn ens pot limitar, però no obstant això som nosaltres qui tenim la capacitat d’arribar a on els nostres somnis ens indiquin. És el moment en que vosaltres, nens i joves, somieu i lluiteu pels vostres somnis. Un poble sense somnis és un poble sense futur“. A més, en Daniel va explicar la importància de la seva família perquè tant ell com la seva germana es graduessin a la universitat i va motivar als pares i mares presents a donar suport i acompanyar els seus fills en la seva trajectòria escolar, “les famílies són les que han de potenciar els somnis dels seus fills, no priveu als vostres fills dels seus somnis. Acompanyeu-los, viatgeu amb ells“.

La Nieves Heredia, mare d’una nena de cinc anys i treballadora de la Fundació Pere Closa en un projecte educatiu en el mateix barri de la Mina, també va explicar la importància que tant pares com professors apostin pel futur dels nens i nenes gitanes per que ells confiïn en les seves possibilitats i puguin progressar. La clau de l’èxit educatiu en els nens gitanos, per a mi, passa per apostar per ells, en no limitar-los, en no posar-los un sostre perquè són gitanos o perquè no mostren interès, perquè l’educació és cosa bona, però a vegades no es té la imatge completa del que significa estudiar. Estudiar no és només treure’t un títol, estudiar és enriquir-te com a persona, arribar a complir els teus somnis, les teves expectatives i optar a una qualitat de vida millor, va comentar la Nieves.

David Cortés, pare de dues nenes i estudiant de pedagogia, a més d’animar a estudiar als joves pel seu propi futur i pel de les seves famílies, ha apuntat la importància de “gitanitzar les universitats”, fer que la societat sigui cada vegada més intercultural i pugui aprendre “del nostre sentit de la democràcia, el nostre sentit de la pau i el nostre sentit de la llibertat”.

Van acudir més de 200 persones al centre educatiu, entre alumnes i familiars, per escoltar el missatge dels referents gitanos i gitanes

La jornada va servir perquè més de 200 alumnes i familiars del recentment creat Institut-Escola poguessin escoltar el missatge de motivació de diferents gitanos i gitanes que estan lluitant per fer de contrapès i ajudar a que la balança es decanti en favor de la justícia social i la igualtat d’oportunitats.