Educació primerenca: per una educació d’èxit a La Mina

Educació primerenca: per una educació d’èxit a La Mina

Divendres 3 de març el Pla Integral del Poble Gitano de Catalunya va organitzar una conferència al barri de La Mina sobre els beneficis d’una educació primerenca per als futurs aprenentatges de nens i nenes i la seva inclusió social.
Prop de setenta persones van acudir a la conferència sobre educació primerenca organitzada pel Pla Integral del Poble Gitano

Prop de setenta persones van acudir a la conferència sobre educació primerenca organitzada pel Pla Integral del Poble Gitano

Una de les demandes en l’àmbit educatiu de les famílies gitanes, i també del moviment associatiu, és que l’educació que reben els seus fills i filles sigui del mateix nivell i qualitat que la que reben altres nens i nenes. Per aquest motiu el Pla Integral del Poble Gitano a Catalunya ha organitzat una conferència sobre l’educació primerenca i els seus beneficis al barri de La Mina i, començar així, a construir consensos i sinergies amb els agents educatius i les famílies del barri per a una educació reeixida dels més petits.

La conferència que es va realitzar al Casal Cívic del barri va ser inaugurada per Ramón Vílchez, responsable del Programa del Poble Gitano i de la Innovació Social de la Generalitat de Catalunya. Vílchez va remarcar la importància d’aquesta edat per a l’educació de nens i nenes ja que és la primera etapa en què es poden generar els primers desavantatges educatius i poden acabar per condicionar el futur laboral de nens i nenes gitanes, “l’escola que volem ha de ser l’escola on portaríem als nostres fills, una escola on siguin feliços però que tingui nivell. L’alumnat gitano ha de sortir de l’ESO amb el mateix nivell que surten altres nens d’altres escoles, i que puguin competir en igualtat de condicions amb els altres, perquè ja és difícil d’entrar al món laboral amb formació i titulacions, i encara més quan no estan preparats”.

La Dra. Rocío García Carrión, investigadora de la Facultat d’Educació de la Universitat de Cambridge, va realitzar una ponència sobre els beneficis d’una educació primerenca en què va explicar com des del món de la investigació s’ha mostrat que tot el que aprenen els nens des que neixen fins als sis anys serà la base per als aprenentatges posteriors i permetrà que puguin evolucionar més fàcilment i obtenir millors resultats al llarg de tota la seva trajectòria acadèmica. De manera que qui perd el potencial d’aprenentatge en aquesta primera etapa de la infància, difícilment podrà compensar-ho, ja que els que sí l’aprofiten evolucionen de manera més ràpida.

Rocío García va indicar que l’educació en l’etapa dels 0 als 6 anys és clau per evitar el desavantatge social que pateix la comunitat gitana, “els nens no neixen més preparats que altres, el component genètic es calcula que té un pes d’un 25%, tota la resta són possibilitats de millora per a tots per igual. Els gitanos no tenen per què tenir un desavantatge si els oferim un context educatiu com a qualsevol altra persona”. I entre les claus per a una educació primerenca de qualitat Rocío va explicar diferents actuacions contrastades científicament com organitzar les aules en grups interactius on els alumnes treballin junts, es puguin ajudar els uns als altres i puguin comptar amb la participació de familiars dins de les aules. Una altra de les actuacions que han mostrat bons resultats és la lectura i comentari dels clàssics de la literatura universal amb els nens des de que tenen un any d’edat, ja que, segons Rocío García “tenen capacitat per entendre’ls i d’aquesta manera adquiriran un vocabulari més extens i acadèmic que amb contes infantils “.

Per finalitzar la conferència va tenir lloc una taula d’experiències en què mares i pares gitanos que han reprès els seus estudis van explicar la importància de l’educació per a ells i per als seus fills. Jorge González, pare de tres fills i veí del barri de La Mina va explicar les dificultats dins del món laboral quan no es posseeix formació i va expressar els seus desitjos per a l’educació dels seus fills, “passen els anys i t’adones de la realitat: sense educació al món laboral és molt complicat, els treballs són precaris i no podem avançar per tenir una millor qualitat de vida. Per això, els nostres fills, com més aviat comencin a aprendre i a estudiar, millor “.

Sobre el autor

Pedro Casermeiro Pedro Casermeiro
Pedro Casermeiro és llicenciat en Psicologia per la Universitat de Barcelona. És membre de la directiva de Rromane Siklǒvne i de la Fundació Privada Pere Closa. Pedro també es formador en llengua romaní i coordinador del “Museu Virtual del Poble Gitano a Catalunya”.

Respondre

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información. ACEPTAR

Aviso de cookies