Inauguració del primer fons documental sobre el Poble Gitano

Aquest dimecres s’ha inaugurat a la Biblioteca del Nord de Sabadell el primer fons documental dedicat al poble gitano a Catalunya i obert a tota la ciutadania.

presentacio-fonsLa cultura gitana no és només una de les més desconegudes, sinó que és també una cultura molt prejutjada i poc valorada. Han fet falta sis segles de convivència entre gitanos i no gitanos perquè es comenci a atorgar el reconeixement que la cultura gitana mereix. Aquest és un dels principals objectius que el govern català s’ha fixat dins de la celebració dels 600 anys de l’arribada del poble gitano a Catalunya, tot un any en el qual s’estan duent a terme diferents accions per visibilitzar la cultura gitana, i entre elles es troba la inauguració d’aquest primer fons documental sobre el poble gitano present en una biblioteca pública a Catalunya.

El fons està format per més de 200 documents, entre llibres, revistes i material audiovisual, abastant una ampli rang de temes relacionats amb el poble gitano. El fons incorpora a més una secció infantil, materials per a l’aprenentatge de la llengua romaní, literatura, cinema i música. La disposició del fons ha estat possible gràcies a les aportacions bibliogràfiques facilitades pel Programa del Poble Gitano i la Innovació Social de la Generalitat de Catalunya, les donacions de diferents entitats gitanes, així com la inclusió de documents ja existents al fons de la xarxa de Biblioteques Municipals de Sabadell.

La creació d’aquest fons documental va començar a quallar fa ja més de dos anys, amb l’aprovació de l’últim Pla Integral del Poble Gitano (2014-2016), on es va recollir la necessitat de crear un fons d’aquestes característiques. Durant aquest temps el grup de cultura del Pla Integral ha anat gestant la idea i han comptat amb la col·laboració del Servei de Biblioteques del Departament de Cultura de la Generalitat per donar-li forma i gestionar-lo.

L’emplaçament triat per acollir aquest fons ha estat la Biblioteca del Nord de Sabadell, situada al municipi català que compta amb una major població gitana. L’acte d’inauguració va ser presidit per Bernat Valls, director general d’Acció Cívica i Comunitària, Ramon Vílchez, responsable del Programa del Poble Gitano i la Innovació Social, Montserrat Chacón, regidora de cultura de l’Ajuntament de Sabadell, i Carme Fenoll , responsable del Servei de Biblioteques del Departament de Cultura. Bernat Valls, ha explicat que “al llarg de la història el poble gitano ha d’haver sentit molta impotència al veure com es publicaven informacions i estudis sobre ells i elles sense complir absolutament amb cap criteri científic ni ètic, i els documents que estan en aquest fons compleixen amb uns criteris ètics i d’igualtat de tracte, allunyats absolutament dels estereotips que pesen sobre el poble gitano “.

A l’acte d’inauguració també es va presentar un còmic que narra de manera didàctica la història del poble gitano des de la seva arribada a la península l’any 1415. El còmic, que es titula “Un poble dins de d’un país”, té com a objectiu apropar la història gitana als centres educatius i ha estat elaborat per l’Associació gitana de Sabadell amb la col·laboració del dibuixant Daniel Díaz Heredia i un grup estudiants gitanos de secundària de la ciutat de Sabadell.