Jornades del poble gitano d’Hostafrancs

L’associació Unió Sociocultural Gitana d’Hostafrancs ha organitzat unes jornades amb la fi de fer més visible la cultura gitana del barceloní barri d’Hostafrancs.

La presència dels gitanos al barri d’Hostafrancs és ja coneguda al segle XVIII i va lligada a la industrialització de Barcelona. Gràcies a la feina abundant i al tràfic de cavalleries molts gitanos es van instal·lar al voltant de la plaça del Sol, actualment plaça Herenni. Allà han viscut gitanos de rellevància com “L’oncle Peret” respectat per tots els gitanos, home de pau i aliança, a més de ser un gran defensor dels drets del poble gitano.

Per fer visible la seva presència i històrica participació a la vida del barri, la Unió Sociocultural Gitana d’Hotafrancs va organitzar dissabte passat unes jornades culturals al Meeting Point Creu Coberta. A l’acte van acudir diversos veïns del barri i la seva inauguració va ser presidida per Lola López, comissionada d’Immigració, Interculturalitat i Diversitat Cultural de l’Ajuntament de Barcelona, qui va transmetre als assistents la importància de la presència dels gitanos per a la ciutat de Barcelona. Igualment López va explicar que “després de la guerra civil, quan es va prohibir parlar la llengua catalana, els que van mantenir el català a Hostafrancs van ser els gitanos”. A més, va agrair als gitanos d’Hostafrancs i de la resta de la ciutat per la seva contribució musical, la rumba català, una música cent per cent barcelonina.

Les jornades van comptar amb una exposició fotogràfica organitzada per Manel Giménez en col·laboració amb l’Associació de Comerciants de Creu Coberta. La mostra fotogràfica contenia imatges de gitanos que van viure a Hostafrancs des de la segona meitat del segle XIX, avantpassats de les famílies que avui dia segueixen vivint al barri. Les jornades van concloure amb la representació d’una obra de teatre a mans de la companyia de teatre de carrer “El Evangelio cambia”.